Harry Potter and the Goblet of Fire

Tom (Pitom)
Wat een magische maand is november, hè? We kunnen genieten van de Nederlandse vertaling van het zesde Harry Potter boek, we kunnen popcorn eten terwijl we naar Harry Potter and the Goblet of Fire kijken in een willekeurige bioscoop, én tot slot kunnen we Harry\'s avonturen ook nog eens naspelen in het gelijknamige spel.
Dit is alweer de vierde Harry Potter game (spin-offs niet meegerekend). Hij is uiteraard gebaseerd op de vierde film, de film waarin Harry meedoet aan het Toverschool Toernooi: een groot magisch evenement waarin vier uitverkorenen (waaronder Harry) het tegen elkaar opnemen in drie verschillende opdrachten.

Qua gameplay is het wel te vergelijken met het vorige deel: Harry Potter en de gevange van Azkaban. Je speelt dus nog steeds met alle drie de personages en het avontuur zal plaatsvinden in en rond de tovenaarsschool Zweinstein. Helaas is de wereld niet een kasteel waar je kunt gaan en staan waar je wilt, jammer. Wat is er immers nou fijner dan zorgeloos het kasteel met al haar geheime gangetjes te verkennen, terwijl er van alle kanten studenten om je heen lopen, druk pratend over hun laatste belevenissen. Dineren in de Grote Zaal, babbelen in de leerlingenkamer, \'s nachts door het kasteel sluipen, lessen volgen van je favoriete leraren. Geweldig toch? Helaas, mijn vrind, niks van dit alles is aanwezig in de nieuwe Harry Potter game. Je zult simpelweg levels moeten afwerken. In deze levels is het de bedoeling om, met Ron en Hermelien aan je zijde, af te rekenen met magisch gespuis en zodoende schilden te verzamelen. Met genoeg schilden mag je naar een volgend level.

De gameplay bevat eigenlijk twee elementen: vechten en puzzelen. Het vechten gaat middels een (te) eenvoudig systeem. Je hoeft er dan ook maar twee knoppen voor te gebruiken. Met de ene knop schiet je een magische bal die de vijand zal verwonden. Met de andere knop spreek je een bezwering uit. Aangezien er meerdere soorten bezweringen zijn, zal het spel automatisch de juiste bezwering voor de specifieke situatie uitkiezen. In andere woorden: bij een vuurmonster zul je een waterstraal schieten, bij een zwaar stenen monster zal het een zweefspreuk zijn waarmee je hem genadeloos neer kunt laten storten.
En dan heb je nog het puzzelen. Voor de puzzels gebruik je in feite alleen maar de bezweringsknop. Veel dieper dan een blok verplaatsen door middel van een zweefspreuk, om zodoende een hoger gelegen gebied te bereiken, gaat het helaas niet. Om het je toch iets moeilijker te maken zul je de puzzels vaak samen met Ron en Hermelien moeten oplossen. Dit houdt meestal in dat je met z\'n drieën een zweefspreuk over een blok uitspreekt.

Zoals je wel merkt is de gameplay dermate simpel gehouden waardoor iedereen het zou moeten kunnen spelen. Tijdens de puzzels hoef je niet na te denken, tijdens het vechten moet je moeite doen om dood te gaan. Waar ligt de uitdaging?