Dragon Ball Z: Budokai Tenkaichi

Steven (Steeven)
Dragon Ball Z: Budokai Tenkaichi is alweer het vierde deel in de Budokai-reeks. Deze reeks bestaat uit vechtspellen die zo getrouw mogelijk de Dragon Ball Z-serie proberen te evenaren. Voor er mensen denken aan \'uitmelking\' of \'meer van hetzelfde\' moet je begrijpen dat dit spel echt enorm verschilt van haar voorgangers.

Saga\'s
De Budokai-reeks weet qua spelmodi altijd hetzelfde materiaal te bieden. Er is altijd een Story Mode aanwezig, waarin je alle gevechten uit de Saga\'s kunt spelen. Deze Saga\'s zijn de belangrijke verhaallijnen die in de serie te zien zijn geweest. De Saiyans, Frieza, Androids, Cell, Buu; elke Saga komt aan bod. Daar komt nog bij dat er ook gevechten uit de Dragon Ball Z-films zijn te spelen. Als je denkt dat het daarbij opgehouden is dan zit je er naast, want net als in de GBA-versie Supersonic Warriors zijn er ook nog eens alternatieve verhaallijnen toegevoegd. Tegen wie zou Frieza het moeten opnemen als hij nooit was verslagen door Goku? Wat als Bardock (Goku\'s vader) de eer van de Saiyans had gered door Frieza te verslaan in plaats van te sterven? En wat als slechterikken als Broly, Bojack, Cooler en anderen de handen ineen slaan om de Saiyans uit te roeien? In dit spel komt het allemaal aan bod en dat maakt het voor de fans des te aantrekkelijker.

In de Saga\'s zul je vaak missies spelen met een bepaald te behalen doel. In sommige gevechten moet je de tegenstander verslaan, moet je zorgen dat je niet verslagen wordt, of moet je de tegenstander met een speciale aanval verslaan. Het gaat niet heel diep, maar is vaak wel trouw aan het verloop van het verhaal in de serie.

Naast de Story Mode hebben we ook een Ultimate Battle Mode. Deze modus is erg interessant. Je zult met een vechter naar keuze honderd verschillende personages moeten verslaan. Elke keer als je iemand verslaat stijg je in rang, maar als je verliest dan daal je net zo hard. Dit betekent ook dat hoe hoger je stijgt, hoe moeilijker het wordt. Het zal een hele uitdaging worden deze modus uit te spelen.

Met de twee bovenstaande modes verdien je items als je wint (in de Story Mode verdien je ook nog eens nieuwe characters). Deze items kun je gebruiken in de Ultimate Battle Mode om je personage sterker te maken. Je kunt hem of haar meer levenspunten geven, de snelheid verhogen of de aanvallen krachtiger maken. Omdat je maar een beperkt aantal items kunt gebruiken op je character, zul je goed na moeten denken hoe je deze wil ontwikkelen. De items zijn ook erg handig in de Evolution Z Mode. Hiermee kun je items fuseren om ze krachtiger te maken of om nog meer nieuwe characters vrij te spelen!

Wees niet bang, want een Versus Mode ontbreekt niet. In deze 2-speler multiplayermode wordt het beeld verticaal gesplitst. Op zich werkt dit prima, alleen kan het soms nogal onoverzichtelijk worden in verband met de camera en het gedeelde scherm. Toch is tegen elkaar knokken veel leuker dan tegen de computer.

KAAAAMEEEEEEHAAAAAAAMEEEEEEEHAAAAAAAAAA!!!!!
Het vechtsysteem is in Budokai Tenkaichi helemaal over de boeg gegooid. Had je in de vorige drie Budokai-games nog een traditioneel, doch simplistisch vechtsysteem zoals we die kennen in spellen als Dead or Alive en Soul Calibur, dit keer kun je je vrij bewegen in een 3D-wereld. Je zit niet langer vast aan de grens van een level, want je kunt op de grond, in de lucht en onder water je tegenstander in elkaar meppen. De levels zijn dan niet oneindig groot, maar groot genoeg om je in te verstoppen voor de tegenstander.

Elk personage heeft een standaard aantal aanvallen. Deze aanvallen kun je niet aanpassen zoals in de vorige spellen, maar zijn vastgesteld. Net als in de serie heeft elk character dus een paar normale aanvallen, zoals energy blasts, en een paar unieke, zoals de Kamehameha of de Death Beam. Dit soort aanvallen kun je doen met een simpele combo, zoals L2+driehoek+boven. Om het spel in balans te houden kun je niet onbeperkt lang energy blasts uitvoeren. Een sterke aanval kost je kracht en die moet opgeladen worden. Dat doe je door op te laden, klappen te incasseren of klappen uit te delen. De Finishing Moves, die de meeste schade doen, kosten het meeste energie en die kun je maar een beperkt aantal keer uitvoeren in een potje matten. Als je hiermee de tegenstander raakt verliest deze vaak bijna de helft van zijn leven.

Wat er nog echt mist zijn de harde deathmoves. Het is overduidelijk dat het spel niet gericht is op het oudere publiek (tenzij het fans zijn), maar zelfs in de serie gingen er mensen dood. Na een Finishing Move zie je de tegenstander nog altijd ademen en weet deze in een zouteloze cut-scene nog duidelijk te maken dat hij er niets van snapt dat hij is verslagen. Ga eens dood! Tevens valt een effect van een Finishing Move ook wel tegen. In Budokai 3 zoomde de camera uit naar een standpunt vanuit de ruimte, waarna je een gigantisch (toffe) explosie zag die een groot deel van de Aarde wegvaagde. Nu moet je het doen met een harde knal en een felle flits.

De tegenstander is natuurlijk niet machteloos tegen dat soort aanvallen. Zo heeft de ontwikkelaar gelukkig de teleport-move in het spel gelaten. Hiermee kun je achter de vijand teleporteren om hem te verrassen of om een aanval te ontwijken. Dit is in Budokai 3 toegevoegd en in dit spel behouden. Ook kun je gewoon blokken of opzij duiken om een aanval te ontwijken.

Naast energie-aanvallen kun je ook schoppen en slaan. Dit gaat via een enkel knopje, namelijk het vierkantje. Als je deze snel achter elkaar indrukt maak je automatisch een combo. Als je drukt en een beetje heen en weer zwaait met je analoge-stick maak je aparte combo\'s. Zo kun je een tegenstander een heel eind wegschoppen als je ruimte nodig hebt, of vlak voor je neer slaan omdat je hem nog een pak slaag wilt geven.