Polarium

koei

De basis van het Polarium is erg simpel. In het scherm is een rechthoek te zien met daarin witte en zwarte vakjes en er omheen een rand van grijze vakjes. Door met je stylus een streep te trekken over de vakjes veranderen deze van kleur: alle zwarte worden wit en alle witte worden zwart. De grijze vakjes eromheen veranderen niet van kleur, deze blijven altijd grijs en kunnen als hulpmiddel gebruikt worden. Het doel van het spel is om elke horizontale rij met vakjes helemaal zwart of helemaal wit te maken.

Het spel is verdeeld in drie onderdelen: puzzles, challenge en versus. In puzzles moet je puzzels voltooien door een enkele lijn te trekken waardoor alle vakjes in het spel per horizontale rij dezelfde kleur krijgen. Hierbij kun je gebruik maken van de grijze vakjes om met een lijn ergens te komen zonder vakjes ongewenst van kleur te laten wisselen. Als dit is gelukt dan kan je doorgaan naar een ander level. Als je tien levels hebt gehaald dan unlock je de volgende tien levels en kun je verder spelen. Er zijn in totaal honderd standaardlevels te unlocken. Het aantal standaardpuzzels is nogal laag met maar honderd stuks, maar gelukkig is dit probleem door de mogelijkheid van custompuzzels redelijk goed opgelost. Deze custompuzzels kun je spelen door codes in te voeren van puzzels die andere mensen hebben gemaakt. Je kunt natuurlijk ook je eigen puzzels maken en deze verspreiden. Het aantal customlevels dat je kunt invoeren en bewaren is gelijk aan het aantal vrijgespeelde standaardlevels. Wat erg jammer is van de standaardpuzzels, is dat de moeilijkheidsgraad van de puzzels erg varieert waardoor je bijvoorbeeld erg veel moeite hebt met puzzel 23, terwijl je daarna zonder problemen door kunt spelen tot aan puzzel 64.

puzzle en chalenge modus

In de challenge modus komen er steeds een aantal rijen met vakjes naar beneden vallen. Deze rijen moet je dan op de bekende manier weg spelen voordat de stapel vakjes te hoog wordt en de lijn in het bovenste scherm raakt. Het enige verschil met de puzzle modus is dat je nu een tijdsdruk hebt en niet met een enkele lijn alle vakjes weg hoeft te spelen. Om je hierbij te helpen valt er bij ongeveer elke 100 lijnen een roze bonusrij naar beneden. Als deze rij helemaal op de grond van het speelveld komt dan verdwijnen alle bovenliggende rijen met blokjes. Zolang deze bonusrij nog niet helemaal onderop ligt kun je de rij gebruiken als grijze blokjes waar je een lijn overheen kunt trekken. Na elke honderd weggespeelde rijen stijg je een level. Door het stijgen van een level wordt de samenstelling van de vakjes steeds moeilijker om weg te spelen en gaat het spel steeds sneller. Als de tijdsdruk je te veel wordt, dan kun je gelukkig ook nog de challenge modus oefenen op ieder vrijgespeeld level. Het grote nadeel hiervan is echter dat je nooit af kunt gaan omdat er geen vakjes meer vallen als het speelveld vol is en je geen levels stijgt. Hierdoor kun je dus heel lang door blijven spelen zonder dat het spel moeilijker wordt en je hebt geen doel om naartoe te werken. Het is dan ook enkel maar een oefenmodus. De challenge modus is erg leuk om te spelen en hier is niks mee mis, behalve dan dat je soms te snel wilt zijn waardoor je per ongeluk een hele rare lijn trekt. Dit is echter meer aan jezelf te wijten dan aan de spelontwerpers natuurlijk.

Als laatste is er ook nog de versus modus waarbij je tegen iemand anders speelt. Je houdt hierbij je DS op zijn zij. Het linker (touch)screen is voor jou, terwijl je op het rechterscherm kunt zien wat je tegenspeler doet. Het is de bedoeling om rijen met vakjes weg te spelen. Alle weggespeelde vakjes verschijnen vervolgens bij je tegenstander in beeld die ze vervolgens natuurlijk ook weer weg probeert te spelen. Degene die het eerst zijn scherm leeg heeft gespeeld wint. In de versus modus zijn naast de gewone vakjes ook aanvalsvoorwerpen waarmee je je tegenstander kunt pesten of hinderen zoals een item waarmee je alle vakjes van kleur verandert om je tegenstander in verwarring te brengen en een item waardoor de snelheid dat je tegenstander jouw weggespeelde vakjes krijgt hoger wordt.

Versus en de Polarium demo

Naast enkel puzzle, challenge en versus biedt Polarium nog een aantal extra\'s. In het spel zit bijvoorbeeld een tutorial voor als je er helemaal niks van snapt en geen zin hebt om het boekje door te lezen, maar interessanter is misschien de optie om een demo van het spel naar een andere DS bezitter te sturen, waardoor diegene de tutorial, een aantal puzzles en versus kan spelen totdat de DS wordt uitgezet. Het laatste leuke extratje is dat de highscores behaald in de challenge modus niet opgeslagen worden met behulp van letters, maar dat je een kleine tekening mag maken. Als je erg gehecht bent aan een bepaalde letter dan kun je die natuurlijk ook altijd nog tekenen.

Maar de vraag is, is Polarium de nieuwe Tetris? Het spel heeft heel veel van dezelfde eigenschappen als Tetris en het zit goed in elkaar. Het spel speelt prima en is erg gemakkelijk te leren. Ik raad iedereen aan om Polarium te halen omdat het gewoon een leuk en niet erg moeilijk te leren spel is. Ik denk echter niet dat Polarium voor hetzelfde succes gaat zorgen als Tetris voor de GameBoy heeft gedaan. Hiervoor kijkt men tegenwoordig te veel naar graphics en leuke doosjes, en dat heeft Polarium jammer genoeg niet. Voor de mensen die echter verder kijken dan mooie graphics en leuke doosjes is Polarium echter een goede koop!