Metal Gear Solid 3: Snake Eater (import)

Mark (Strolie75)
Metal Gear Solid 3 speelt zich in 1964 af, vlak na de Cuba crisis. Tijdens dit hoogtepunt van de Koude Oorlog waren er grote spanningen tussen de V.S. en de Sovjet-Unie en leek de wereld zich aan de vooravond van een kernoorlog te bevinden.

De hoofdpersoon is niet langer Solid Snake maar zijn voorganger, Big Boss. In het spel wordt hij overigens gewoon Jack of Snake genoemd. Aangezien de Snake die we van de vorige delen kennen gekloond is uit DNA-materiaal van Big Boss is er geen verandering in het uiterlijk, de stem en het gedrag van deze Snake.

De opdracht van Snake is een Russische wetenschapper die een nieuw revolutionair wapen heeft ontwikkeld helpen overlopen naar het Westen. Hiervoor zal Snake een jungle midden in de Sovjet-Unie moeten infiltreren. Uiteraard is dit niet zo simpel als het lijkt; in de traditie van Metal Gear Solid blijken mensen verborgen agenda\'s te hebben en volgen plotwendingen elkaar snel op. Ik zal verder niks verraden, maar het verhaal is erg sterk en wordt kundig verteld. Een van de grote krachten van Hideo Kojima is dat hij waargebeurde gebeurtenissen en fictie naadloos in elkaar weet te verweven zodat er een boeiende verhaallijn ontstaat. En voor de mensen die na het spelen van het vorige deel huiverig zijn: deze keer vindt het verhaal echt plaats en blijkt het achteraf niet een of andere wazige virtual reality-missie te zijn geweest.

Het verhaal wordt verteld door middel van tussenfilmpjes en codec-conversaties (radioverkeer tussen Snake en zijn ondersteunend team). Het aantal codec-conversaties is in dit deel sterk terug gebracht. Het is dus gelukkig niet meer zo dat er tussen het spelen door naar ellenlange gesprekken geluisterd moet worden. De codec-conversaties zijn er nog wel, maar de gesprekken zijn nu korter en minder filosofisch. Ze dragen echt bij aan het verhaal. Ook komen de gesprekken minder vaak voor. Het gebeurde zelfs dat ik na een periode van lange radiostilte zelf maar eens contact ging zoeken met mijn team om te kijken of iedereen nog leefde!