Nexus: The Jupiter Incident

Bernd (Retuobak)
In Nexus kruip je in de huid van Marcus Cromwell, de zoon van de eerste mens geboren in de ruimte. Marcus krijgt in zijn positie als kapitein in het begin de opdracht om enkele schepen te escorteren naar een basis bij Jupiter, alwaar het verhaal al snel in een stroomversnelling komt.

Missies worden gepresenteerd door middel van een interactief 3D model van het zonnestelsel waar de missie zich afspeelt. Hier kun je locaties van vloten en basissen op zien, de banen die planeten beschrijven en meer. Over het algemeen heb je weinig aan de kaart, het enige wat je zal doen in het scherm is kijken naar de briefings die je binnen krijgt en naar je upgradescherm gaan. Toch is het een leuke feature die zeker wat toe weet te voegen aan de sfeer.


Waar het allemaal begint....

In het upgradescherm kun je kiezen hoe je schepen uitgerust worden. Hiervoor krijg je aan het begin van elke missie een aantal resourcepunten toebedeeld die je mag uitgeven aan wapens, generatoren, fighters, commando schepen en vele andere zaken om je schip te verbeteren. Zo worden je schepen in de loop van de campaign steeds krachtiger en kun je de uitrusting afstellen op de missie, zo zal je lang niet altijd je commando teams nodig hebben.


Je hebt keuze genoeg bij het uitrusten van je schepen

Het wordt ook steeds belangrijker geen schepen te verliezen, want ondanks dat het schip voor de volgende missie wel vervangen wordt door hetzelfde model ben je de upgrades definitief kwijt en mag je ze opnieuw aanschaffen. Zo kan het voorkomen dat je missies opnieuw “moet” spelen ondanks dat je ze wel uitgespeeld hebt.