Metal Slug 3

Mark (Strolie75)
Metal Slug 3 is een zogenaamde 2D side-scrolling shooter, wat betekent dat je een mannetje bestuurt die van links naar rechts (en soms van onder naar boven) loopt en daarbij op alles schiet dat beweegt. Dit soort spellen waren jaren \'80 en begin jaren \'90 razend populair; denk bijvoorbeeld aan games als Contra en Double Dragon.

Je kunt kiezen uit vier personages, waarbij het overigens wat eigenschappen betreft niet uitmaakt voor wie je kiest. Naast de richtingstoetsen om te lopen gebruik je maar drie knoppen: één om te schieten, één om te bukken en één om te springen. Vooral die laatste acties zijn van essentieel belang. Metal Slug 3 werkt niet met een health bar maar met levens, en die ben je zo kwijt als je niet bedreven bent in het ontwijken van vijandelijk vuur! Vijanden zijn talrijk en schieten onophoudelijk met allerhande wapentuig op je. Dit, gecombineerd met het hoge tempo van het spel en het feit dat je altijd vooruit moet (je kunt dus niet terug naar een vorig scherm), zorgt ervoor dat het scherm soms erg chaotisch wordt en je het overzicht kwijtraakt. Dit heeft meestal een snelle dood tot gevolg. Onderweg verzamel je diverse power-ups en wapens en kun je krijgsgevangenen bevrijden voor extra punten. Soms kun je gebruik maken van voertuigen als tanks, helikopters en kamelen voor wat extra vuurkracht.

Het spel bestaat uit vijf levels en elk level eindigt met minstens één eindbaas. Dit lijkt weinig maar biedt toch het nodige spelplezier. Zeker het laatste level is erg lang en bestaat uit diverse eindbazen. Overigens is het spel met oneindige continues in ongeveer een uurtje uit te spelen. Maar dan doe je jezelf tekort; het spel zonder continues proberen uit te spelen biedt een veel grotere uitdaging. Metal Slug 3 ziet er namelijk niet alleen uit als een oude arcadespel, het speelt ook als een oud arcadespel! Dit betekent dat het een erg moeilijk spel is, op easy is het lastig, op normaal bijna onmogelijk en hard heb ik niet eens aangedurfd. Aangezien er geen savemogelijkheden tijdens een level zijn betekent doodgaan opnieuw starten aan het begin van het level. Gelukkig kost het nu geen kwartjes meer als je dood bent gegaan. Het is overigens mogelijk om alle missies in co-op met twee man te doorlopen wat het iets makkelijker maakt.