Film: The Rebound

Laura (Oplaatbatterij)
Het probleem met romantische komedies is vaak dat ze te veel in clichés vervallen. Dezelfde standaard verhaallijn, dezelfde situaties, dezelfde afronding van het verhaal. Toch zijn er de laatste paar jaren enkele uitzonderingen geweest, zoals bijvoorbeeld Love Actually en het zeer recente (500) Days of Summer. The Rebound ligt hier een beetje tussenin. Veel van bovengenoemde clichés komen naar voren, maar toch is de film aardig goed gelukt.

Catherine Zeta-Jones speelt Sandy, een vrouw van rond de veertig. Ze heeft het allemaal: leuk huis, leuke man, leuke kindjes. Maar dan komt ze er achter dat deze leuke man toch niet zo heel leuk is. Ze neemt haar kinderen mee naar New York om helemaal opnieuw te beginnen. Al snel komt ze in contact met de veel jongere Aram (Justin Bartha), die in de koffieshop werkt waar zij boven woont. In eerste instantie gaan ze een strikt zakelijke relatie aan: Aram past op de kinderen van Sandy, zodat zij weer eens op zoek kan gaan naar een nieuwe man. Maar dan blijkt dat deze man gewoon in haar huiskamer zat, op haar kinderen te passen.

Gelukkig valt het met de grappen over het leeftijdsverschil nog mee, regisseur Bart Freundlich (die zelf overigens een relatie heeft met de negen jaar oudere Julianne Moore) heeft besloten dit niet het hoofdthema van de film te maken. En dat is een opluchting. Bovendien onderscheidt The Rebound zich wat bovenstaande clichés betreft. Ze zijn er wel, maar ze komen niet op de standaard momenten waarop je ze zou verwachten. Bovendien is de film bijzonder grappig. De grappen zijn erg goed getimed en niet van het zoetsappige gehalte. Harde humor wordt niet geschuwd en vooral de kinderen van Sandy zorgen voor een aantal hilarische momenten.

Ook met het acteerwerk zit het wel goed in The Rebound. Zeker in een romantische komedie is het belangrijk dat er chemie is tussen de acteurs, en dat is in deze film zeker het geval. Catherine Zeta-Jones is haar charmante zelf en Justin Bartha weet zich erg goed naast haar staande te houden. Je kunt zien dat ze veel lol moeten hebben gehad tijdens de opnames.
Toch is The Rebound geen hoogstandje en kan de film zich niet bij het rijtje uitzonderingen voegen. Daarvoor zitten er toch net iets te veel clichés in. Bovendien verliest Freundlich een aantal punten met een bepaalde, veel te lang durende en uitgesmeerde grap. Kijk de film, en je weet over welke ik het heb.

The Rebound is een aangename, op sommige momenten erg grappige romantische komedie, waarin zeer aardig geacteerd wordt. Een aantal clichés wordt op slimme wijze ontweken, een aantal ook niet. Zeker voor de vrouwen onder ons is The Rebound een zeer geschikte film om met een aantal vriendinnen te bekijken.

Label: Paradiso Entertainment Releasedatum: 24 september 2009
Kijkwijzer: Waardering Film:

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.