Film: The Informers

Laura (Oplaatbatterij)
Seks, drugs en rock 'n roll in het Los Angeles van de jaren '80. Verschillende verhalen en personages, van arm tot rijk, van jong tot oud, zijn in The Informers te zien met bovenstaande als bindende factor.

Een aantal rijke en verwende jongeren, die de hele dag niets anders doen dan seks met elkaar hebben en drugs gebruiken, twee ongelukkig getrouwde mensen (Billy Bob Thornton en Kim Basinger) waarvan de man vreemdgaat met een nieuwslezeres (Winona Ryder). Mickey Rourke als gevaarlijke crimineel die een jongetje ontvoert om aan geld te komen en zijn neefje die portier in een hotel is. Een alcoholische vader die graag een band wil met zijn zoon, wat deze niet ziet zitten. En tot slot een hevig aan drugs verslaafde rockzanger. Allen hebben het volgende met elkaar gemeen: ze leven in Los Angeles en ze leiden (of lijden) een nogal leeg bestaan. Ironisch genoeg is dit ook het woord wat The Informers het beste omschrijft: leeg.

De personages zijn leeg en vlak, de dunne verhaaltjes bevatten geen enkele ontwikkeling. Er worden vragen opgeroepen die niet beantwoord worden en ook de humor is ver te zoeken. Als er dan toch een beste uit de vijf bovenstaande verhaaltjes gekozen moet worden, is dat die van de portier en zijn oom. Simpelweg omdat dit verhaal een ontwikkeling ondergaat en het ook nog enigszins afgerond wordt. Daarnaast is Mickey Rourke als klootzak die een minderjarig meisje neukt geen straf om naar te kijken.

De cast bestaat uit een aantal grote namen, maar ook dat kan The Informers niet redden. Het is de vraag in hoeverre het bij hun rol hoort, want vooral Kim Basinger en Billy Bob Thornton lopen rond met een blik die niets te raden overlaat. Je ziet ze bijna denken: 'waarom heb ik me in godsnaam voor deze film geleend?'. Misschien werden ze gelokt door het feit dat het script geschreven is door romanschrijver Bret Easton Ellis, die ook verantwoordelijk is voor 'American Psycho'. Maar waar deze verfilming een boeiend verhaal, humor en vooral interessante karakters bevatte, is in The Informers niets van dit alles terug te vinden.

Het gegeven van The Informers, verschillende personen met verschillende levens in Los Angeles in de jaren '80, had zo interessant kunnen uitpakken. En ook de acteurs zijn niet mis. Maar helaas is het niet gelukt om van The Informers een goede film te maken: lege verhalen over nog legere karakters, die niks anders doen dan drugs gebruiken en geld uitgeven. Ironisch detail: één van de acteurs van de film, Brad Renfro, overleed na de opnames. Aan een overdosis heroïne. Sommige mensen leren het ook nooit.

Label: LOC Film Distribution Releasedatum: 10 september 2009
Kijkwijzer: Waardering Film:

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.