CD: Het beste van Vive la France

Chantal (rocha01)
In deze tijd, waarin hele volksstammen er weer op uittrekken, is het altijd lekker om thuis nog na te kunnen genieten van de muziek die je tijdens je vakantie hebt gehoord. Zo moet ook Universal Music gedacht hebben bij het uitbrengen van (weer) een nieuwe verzamel-cd met Franse muziek. Het beste van Vive la France is geen vernieuwende titel, even googlen en je hebt zo tien cd's met dezelfde naam, maar een lekkere verzameling is het wel. Even waan je je op een Frans pleintje met een wijntje in de hand.

Ook voor thuisblijvers
Niet alleen om nog na te genieten van je vakantie aan de Franse kust, ook voor thuisblijvers is Het beste van Vive la France een fijne verzamel-cd. We hebben het hier over een dubbel-cd met op iedere schijf 20 tracks. De namen die voorbijkomen zijn vooral 'uit den ouden doosch': Julien Clerc, Adamo, Jacques Brel en Vicky Leandros (voor het minimale vrouwelijke element). De tracks komen uit diezelfde doosch: 'This Melody' opent als echte gouwe ouwe de eerste cd. Je weet hiermee meteen wat je nog te wachten staat, een trip down memory lane. Geen nieuwe Franse inslag, maar oud materiaal wederom verzameld. De cd's bevatten vooral wat meer ballade-achtige tracks, her en der toch wel wat zoetsappig. De box zal met name worden gewaardeerd onder de wat oudere luisteraars die al deze tracks nog kennen van vroeger, toen ze met hun ouders in hun oude Deux Chevaux naar de Franse kust trokken voor een welverdiende vakantie van twee weken. Niks iPod, laptop of Nintendo... de autoradio afgesteld op het lokale Franse station. En wat kwam er dan uit de speakers? Jawel, ongetwijfeld de 40 nummers van deze verzamelaar.

Julien Clerc

Herkenning
'Dansez Maintenant', 'Ne Me Quitte Pas' en 'Si On Chantait', het is allemaal al eens langs gekomen en verzameld. Bij het luisteren van de cd is het dan ook veelal een feest van herkenning en zelfs al is je Frans niet opperbest, je zult je erop betrappen toch af en toe mee te zingen, al is het fonetisch. Een verzamelaar als deze komt over het algemeen niet verder dan een gemiddelde waardering, zo ook Het beste van Vive la France. Er valt weinig over te zeggen eigenlijk, dus houden we het maar kort. Een doorsnee dubbelaar met een bescheiden prijs van ongeveer 13 euro: goed voor drie sterren. Trek open die fles wijn, zet je cd-speler aan en geniet gewoon... als je van Franse ballades houdt.

Tracklist

Disc 1
1. Julien Clerc - This Melody