Boek: Joshua Spanogle - Gaaf

Patrick (maduropa)
Dr. Nathanial (Nate) McCormick heeft het maar niet makkelijk. Na zijn breuk met zijn vorige werkgever, het CDC (Centers for Disease Control and Prevention), is hij naar San Francisco verhuisd om dichter bij zijn vriendin te zijn. Maar de relatie wil maar niet vlotten, dus als hij gebeld wordt door een oude schoolvriend, weet hij wel waar hij zijn tijd in gaat steken. Deze oude schoolvriend, Paul Murphy, heeft een interessant geval voor hem, maar als Nate op de stoep staat bij hem, blijkt deze vriend, samen met zijn gezin, op een gruwelijke manier te zijn vermoord. Als Nate een dag later een stapel foto's en een USB-stick vindt met daarop gezichten met enorme kankerachtige gezwellen, besluit hij te onderzoeken waar Paul hem voor had gevraagd. Dat blijkt echter niet zo makkelijk. De slachtoffers op de foto's zijn nagenoeg onvindbaar, de enkeling die hij weet op te sporen wil niets zeggen, uit angst voor represailles.

Gaaf is het tweede boek van Joshua Spanogle. Zijn debuut, Infectie, verscheen in 2007 in Nederland. Joshua werkt op dit moment als een dermatoloog bij de beroemde Mayo-clinic in Amerika. Het boek zelf schreef hij echter toen hij nog studeerde en werkte aan de Stanford Medical School. Naast deze twee boeken heeft hij ook meerdere scripties en artikelen geschreven. Naast zijn studie en schrijverscarričre heeft hij geprobeerd kleine acteerrolletjes te vervullen. Die droom is echter nooit echt uitgekomen.

Joshua Spanogle

Gaaf is net als zijn voorganger een medische thriller, wederom helpt het als je al een fan bent van de medische series op tv. Maar het medische jargon is dit keer wel wat minder aanwezig. Wat wel nog volop aanwezig is, zijn de eigenzinnigheid en grappenmakerij van de hoofdpersoon. Het zijn die eigenschappen die het verhaal luchtig houden te midden van de ijzige spanning. Had het vorige boek nog last van een te groot aantal toevalligheden en een hapering halverwege, dit keer wil je het boek in een ruk door uitlezen. Het is duidelijk dat zijn debuut een goede start is geweest, met Gaaf heeft de auteur aangegeven dat hij geen eendagsvlieg is. We moeten nu maar gewoon wachten tot zijn volgende boek verschijnt.

Uitgever: The House of Books ISBN: 978 90 4432 286 6 Pagina's: 479

Kijk voor meer boeken in Boeken.