Boek: A. F. Th. van der Heijden - Doodverf

Felienne (FelinuX)
A. F. Th van der Heijden is één van Nederlands bekendste naoorlogse schrijvers. Hij is van grote invloed geweest op de Nederlandse literatuur, met name door zijn boek over de gebeurtenissen in Amsterdam rond de kroning van Beatrix. Op van der Heijdens cv vinden we onder andere de Anton Wachterprijs, de Multatuliprijs en de AKO Literatuurprijs. Veel van zijn boeken hebben een autobiografische inslag en gaan over hoofdpersoon Albert Egberts, van wie wel gezegd wordt dat hij op A.F.Th zelf gebaseerd is. Ook in Doodverf speelt Albert een grote rol.

Zoektocht naar de dood
Doodverf vertelt het verhaal van Alberts jeugdvriend, de beeldend kunstenaar Flix. Flix is geobsedeerd door de versteende stad Pompeii. Hij verlangt ernaar om zelf ook de doodstrijd van de mens in een beeld vast te leggen. Hiertoe pakt hij mensen in een gipsverband in en laat ze een sterfscène spelen. Flix gaat steeds verder in zijn zoektocht naar het perfecte dodenmasker en laat ook zijn geliefde Thjum voor hem poseren. Als dat maar goed gaat...

Wisselend perspectief
Het vertelperspectief in Doodverf wisselt steeds, ieder hoofdstuk wordt door een ander persoon verteld. De hoofdstuktitel geeft hierbij aan wiens kant van het verhaal de lezer te zien krijgt. Soms in de ik-vorm, dan weer in de derde persoon. En niet alleen van Albert, Flix en Thjum, maar ook minder belangrijke figuren krijgen soms een hoofdstuk toebedeeld. Deze bijrollen worden gespeeld door oude bekenden uit het werk van van der Heijden, zoals Zwanet en Quispel. Deze manier van vertellen is flink wennen, soms moet je even terugbladeren om te weten met welke persoon je aan het meelezen bent. Toch pakt de vertelstijl goed uit; het geeft het boek een vlot, dynamisch tintje, dat vaak mist in literatuur van wat oudere Nederlands schrijvers.

Flashbacks
Pas als Flix' obsessie in het heden de gebeurtenissen bijna tot een climax komen, begint de schrijver met flashbacks. Deze truc pakt dubbel goed uit. Niet alleen blijft de spanning hangen, omdat de ontknoping op zich laat wachten, ook krijgen de gebeurtenissen meer diepte wanneer we de achtergrond kennen. In de context van wat je als lezer al weet, wordt het opeens heel spannend om te ontdekken hoe de hoofdrolspelers elkaar ontmoet hebben en hoe ze in hun jeugd met elkaar omgingen.

Literatuur pur sang
Doodverf is geen makkelijk boek. Het zit vol met citaten uit en verwijzingen naar klassieke werken. Als je hier niet zo in thuis bent, is het waarschijnlijk moeilijk om alle subtiele vergelijkingen mee te krijgen. Beschik je echter over een grote kennis van de literatuur, of heb je Google bij de hand voor het nodige opzoekwerk, dan zul je merken hoe goed dit boek in elkaar zit. Een aanrader dus voor literatuurliefhebbers (in de dop).

Uitgever: Querido ISBN: 978 90 214 3544 2 Pagina's: 359

Kijk voor meer boeken in Boeken.