Boek: Max van der Linden - Avontuurlijke reis door je hoofd

Cindy
Heb je er ooit bij stilgestaan hoe het kan dat je weet wanneer je adem moet halen, je vinger op tijd terug moet trekken van die hete pan en dat je kunt zien dat je vriend boos op je is, zonder dat hij het zegt? Dat is allemaal het werk van het mooie samenwerkingsverband tussen de afzonderlijke delen van je hersenen. Eerst was er de hersenstam, deze werden aangevuld met de kleine hersenen. Daarna kwamen de hypothalamus en het limbisch systeem, die netjes verpakt werden in de hersenschors. Het laatste deel van je hersenen dat volgroeid is, is de voorhoofdskwab. Dit gebeurt rond je twintigste levensjaar, waarmee je kunt stellen dat je dan dus eigenlijk volwassen bent. Docent psychologie Max van der Linden beschrijft de werking van de hersenen aan de hand van het jongetje Bo in het spannende kinderboek Een avontuurlijke reis door je hoofd.

Bewustzijn
Bo gaat regelmatig op bezoek bij zijn moeder in het ziekenhuis. Toen ze drie jaar geleden werd aangereden door een vrachtwagen raakte ze in coma en is daar sindsdien niet meer uitgekomen. Bo praat tegen haar en laat haar naar muziek luisteren. Maar de laatste tijd begint hij het nut ervan niet meer in te zien: ze beweegt nooit en zegt niets terug, dus wat heeft het dan nog voor zin? Terwijl hij hierover nadenkt op weg naar de wc, verdwaalt Bo in het ziekenhuis en staat hij ineens voor de deur van een mysterieus lab. Het is zelfs een geheim lab, zegt de excentrieke dr. Gnostis die daar aan het werk is. Niemand mag ervan weten! Maar wanneer Bo per ongeluk een drankje opdrinkt waardoor hij in zijn eigen brein kan reizen, kan hij dit niet lang verborgen houden voor zijn beste vriend Jasper, die dit dan natuurlijk ook wil. Samen ontdekken ze dat het spannende drankje nog maar het begin is van wat dr. Gnostis allemaal van plan is en ze besluiten hem met vereende krachten te stoppen.

Spannend en leerzaam
Dit spannende verhaal over Bo en dr. Gnostis wordt afgewisseld met interessante informatie over de werking van het menselijk brein. Op zeer knappe wijze heeft Van der Linden deze informatie precies aan laten sluiten met de dingen die Bo op dat moment meemaakt. Zo lees je over hoe de hersenen in de loop der tijd zijn geëvolueerd, hoe neuronen werken, hoe je brein herinneringen opslaat en weer terug haalt, wat er in je hersenen gebeurt als je verliefd bent en nog veel meer. Deze informatie is ook prima los van het verhaal te lezen. De kleine testjes die na elke uitleg staan maken het verhaal en de uitleg wat luchtiger, hoewel dit door de pakkende, heldere schrijfstijl van de auteur niet echt nodig is. Een avontuurlijke reis door je hoofd is het tweede boek van Van der Linden, die eerder al een boek over hetzelfde onderwerp schreef voor volwassenen. Voor volwassenen wier voorhoofdskwab echter nog niet volgroeid is, maar bovenal voor leergierige, nieuwsgierige kinderen is dit boek een absolute aanrader!

Uitgever: Pimento ISBN: 978 90 499 2348 8 Pagina's: 255

Kijk voor meer boeken in Boeken.