Boek: Arnaldur Indridason: Onderkoeld

Felienne (FelinuX)
In Onderkoeld wordt hoofdinspecteur Erlendur geconfronteerd met een simpele zaak: een vrouw, genaamd Maria, heeft zich opgehangen in haar zomerhuis. Niets lijkt te wijzen op vuil spel, Maria had zojuist haar moeder verloren en was al langere tijd depressief. Toch wil de zaak Erlendur maar niet loslaten. Sommige zaken lijken niet te kloppen; een bewegend gordijn in een leeg huis, een weduwnaar met belang bij de dood van zijn vrouw... Erlendur besluit de omstandigheden van Maria's dood in zijn vrije tijd te gaan onderzoeken. Parallel aan deze zaak onderzoekt Erlendur twee verdwijningen, die twintig jaar geleden los van elkaar plaatsvonden. Ook dit overigens in zijn eigen tijd.

Vrijetijdsrechercheur
Hier raken we meteen al het minste punt van Onderkoeld. Alle onderzoeken die plaatsvinden, zijn 'off the clock'. Het is nogal vreemd dat een rechercheur tijd heeft voor al deze eigen onderzoekjes. Deze beperken zich namelijk niet tot speurwerk, ook het bezoeken en verhoren van verdachten doet Erlendur buiten werktijd. Het is nogal ongeloofwaardig dat een politieman dat zich zou kunnen permitteren.

IJsland
Onderkoeld speelt zich af in IJsland en dat is in het begin even wennen. Omdat er ook veel landschapsbeschrijvingen in voorkomen, komen we veel namen tegen met IJslandse letters erin. Gelukkig wordt hiervan voorin uitgelegd hoe ze moeten worden uitgesproken. Afgezien van de lange en moeilijke namen, zijn de omschrijvingen van het IJslandse landschap ontzettend mooi. Grote gedeeltes van het boek spelen zich af bij bossen en meren. Indridason doet zijn best om je de IJslandse natuur mee in te nemen en slaagt daar erg goed in.

Literaire thriller?
Op de voorkant van Onderkoeld prijkt 'literaire thriller'. Vermoedelijk door de uitgever gekozen omdat dat genre in de mode is en goed zal verkopen. Eigenlijk doet deze classificering het boek tekort. Het is gewoon geen thriller, want het verhaal bevat voor dat genre te weinig spanning. Maar toch is Onderkoeld een ontzettend mooi boek. De onmacht waarmee Erlendur worstelt in zijn persoonlijke leven, wordt op een prachtige manier beschreven en verklaart zijn handelen in de zaken die hij onderzoekt. Ook hij is in zijn jeugd geconfronteerd met de vermissing van een naaste, en als dat duidelijk wordt, worden de tijd en energie die hij in de zaken steekt opeens goed te begrijpen voor de lezer.
Als we de misplaatste soortaanduiding even vergeten, en Onderkoeld beschouwen als een roman, wordt het meteen een veel beter boek. In een roman leidt het veel minder af als gebeurtenissen onwaarschijnlijk zijn. Ook de ontknoping lijkt niet te passen. Voor een thriller is deze niet verrassend of bevredigend genoeg. Echter, de gebeurtenissen van de laatste pagina's zijn hartverwarmend en sprookjesachtig. Ze onderstrepen de persoonlijkheid van de hoofdpersoon prachtig en zijn een waardig slot op een verhaal over liefde en verlies.

Dus, ben je op zoek naar een mooi boek over het leven, het lot en de liefde, dan is Onderkoeld echt wat voor jou. Voor een echte thriller echter, kun je beter de nieuwe Esther Verhoef aanschaffen.

Uitgever: Q ISBN: 978 90 2143 524 4 Pagina's: 233

Kijk voor meer boeken in Boeken.