Boek: Cory Doctorow - Little Brother

Chantal (rocha01)
'Big Brother is watching you' is de laatste jaren een veel gehoorde uitspraak. In een tijd waarin overheden er een sport van maken om overal camera's te plaatsen om zo alles in de gaten te houden, voel je je als burger wel behoorlijk bekeken. We zeggen dan wel vaak dat wanneer we niets te verbergen hebben, het niet zo erg is dat er wordt meegekeken, maar prettig is het allerminst. Voor schrijver Cory Doctorow was het Big-Brother-fenomeen aanleiding om een boek te schrijven met de titel Little Brother. Een jongerenboek waarin de Canadese science fiction schrijver (tevens deeltijd-activist) behoorlijk goed duidelijk maakt hoe het er tegenwoordig aan toe gaat met alle technieken die de overheden ter beschikking hebben.

Alles is geoorloofd in de war on terror
Marcus Yallow (nickname w1n5t0n) is een 15-jarige scholier, die als hobby computers heeft. Dat hij daarin redelijk thuis is, bewijst hij wel door zijn kennis. Hij weet de camera's die overal op school hangen handig te omzeilen als hij weer eens besluit dat hij liever iets anders doet dan rondhangen in het klaslokaal. Dat zijn kennis hem ook duur kan komen te staan, zal blijken wanneer hij na een terreuraanslag in de stad wordt opgepakt door het Amerikaanse Department of Homeland Security (DHS). Hij komt er op deze manier, na zijn vrijlating, ook achter dat de overheid de stad compleet in zijn macht heeft door overal 'mee te kijken' met de inwoners. Niets ontgaat het DHS, van de inwoners wordt werkelijk elke stap, elk patroon, en laten we zeggen elke scheet, geregistreerd. Dit alles om zo de war on terror (Bush komt even om de hoek kijken met zijn gevleugelde uitspraak) aan te gaan.

Als computertechneut en hacker wil Marcus hier niet aan meewerken en samen met zijn vrienden maken zij er een sport van het de DHS zo moeilijk mogelijk te maken. Door vernuftige technieken als WiFi en Access Points weten ze met behulp van spelconsoles de apparatuur van het DHS behoorlijk van slag te brengen en te saboteren. Dat zal ze leren! Little Brother neemt het op tegen Big Brother.

Aansluiting bij de beleving van jongeren
Het verhaal past helemaal bij de huidige tijd en sluit ook goed aan bij de belevingswereld van menig computernerd. Het is echter wel de vraag of die computernerd nu nét een boekenlezer is, dat valt namelijk te betwijfelen. Maar dat terzijde, Doctorow levert een goed boek af. Het leest lekker weg, zoals we dat zo mooi zeggen. Er zit tempo in het verhaal en de schrijver weet een behoorlijke spanningsboog te creëren. Naast gewoon een spannend verhaal maakt hij ook duidelijk dat zaken als privacy en het respecteren daarvan niet zomaar mogen worden vergeten in een strijd tegen terreur. Iets wat onder Bush wel degelijk werd gedaan.

In het boek is goed te merken dat Doctorow zich vooraf heeft verdiept in het onderwerp en kennis heeft genomen van alle technieken op dit gebied. De beschrijvingen zijn accuraat te noemen en nergens heb je het idee met fictie te maken te hebben. Dit zou zomaar in een willekeurige stad plaats kunnen vinden. En ondanks dat het bestempeld is als een jongerenboek, zul je er als volwassene ook zeker een goede tijd mee door kunnen brengen.

PDF
Om aan te sluiten bij het thema, dat laat zien dat internet en digitalisering anno 2009 heel gewoon is, was het boek van Doctorow vanaf het uitkomen niet alleen verkrijgbaar in de traditionele boekhandels, maar ook als Creative Commons gelicenseerde PDF. Cory is duidelijk iemand die met zijn tijd meegaat en weet wat jongeren tegenwoordig kan bewegen om een boek te lezen. De ouderwetse vorm van een gedrukt boek zal altijd blijven bestaan, maar een verhaal als Little Brother krijgt juist meerwaarde door dit soort promotionele acties. Dat het boek een succes is, bewezen de cijfers al wel. Na het verschijnen ervan stond het enkele weken stevig in de top 10 van de NY Times jongeren-boekenlijst. Hier deed de gratis versie in PDF geen afbreuk aan, volgens Doctorow heeft het eigenlijk juist alleen maar bijgedragen aan dit succes. Een mooier bewijs dat moderne, gratis versies de commerciële versies niet in de weg staan kun je je niet voorstellen (wellicht zou de muziekindustrie dit ook eens moeten onderzoeken...).

Little Brother is een spannend, vlot, accuraat en actueel boek dat zeker een aanrader is: voor jongeren, maar ook voor volwassenen. Na het lezen ervan, kijk je toch enigszins reikhalzend uit naar Doctorows volgende boek, en je kijkt iets achterwanender om je heen om te kijken of je niet door onze eigen overheid wordt gevolgd door camera's...

Uitgever: De Vliegende Hollander ISBN: 978 90 4950 005 4 Pagina's: 335

Kijk voor meer boeken in Boeken.