Boek: Boris Akoenin - De zwarte monnik

Patrick (maduropa)
Als in de door de orthodoxe kerk bestuurde streek Kanaän een spookachtige monnik de lokale bevolking wegjaagt, stuurt eerwaarde Mitrofani allereerst Aleksej Stepanovitsj naar het gebied. De zwarte monnik zou de legendarische monnik Basiliscus zijn. Deze manifesteert zich vooral rond het Bijeiland. De monniken, kluizenaars, die op dit eiland wonen, doen dit meestal maar kort, God roept ze in de regel snel tot zich, waarna hun plaats snel wordt opgevuld door de volgende vrijwilliger. De eerwaarde Mitrofani krijgt echter al snel bericht dat Aleksej gek geworden is. Ook met de twee volgende gezanten loopt het slecht af, waarop eerwaarde Mitrofani instort. Zuster Pelagia besluit dan ook resoluut om zelf op onderzoek uit te gaan. Uiteraard undercover als wereldse vrouw, want het is nonnen niet toegestaan zich te begeven in Kanaän. Zal het haar lukken om de waarheid te achterhalen?

Boris Akoenin is het pseudoniem van Grigori Sjalvovitsj Tsjchartisjvili, een Russische schrijver. Het boek De zwarte monnik is het tweede deel van zijn Zuster Pelagia-reeks. Net als zijn voorgaande reeksen spelen deze boeken zich in het verleden af, in het Rusland van voor de grote revolutie. In Rusland geniet de schrijver grote bekendheid. Van zijn eerste reeks, een historische detectiveroman met Erast Fandorin in de hoofdrol, zijn meer dan 15 miljoen exemplaren verkocht. Tevens zijn twee van de boeken uit deze reeks verfilmd en is er ook een televisieserie gemaakt van het eerste boek.

Grigori Sjalvovitsj Tsjchartisjvili

Het boek is spannend, maar lijkt af en toe te verdrinken in de vele namen die voorbij komen. Je moet hierdoor goed bij de les blijven, vooral omdat de schrijver wel eens wisselt tussen het gebruik van voornaam en achternaam. Maar mogelijk wordt dit een stuk minder zwaar als je al bekend bent met zijn karakters uit eerdere boeken en verhalen. Nadeel kan dan nog zijn dat de Russische geschiedenis en dan met name die van de Orthodoxe kerk hier in Nederland niet zo bekend is. Toch is het mooi dat deze verhalen ook in het Nederlands zijn vertaald, nu kun je ook van dat tijdsbeeld genieten. Het verhaal is namelijk zeer onderhoudend en spannend te noemen. Daarbij zitten er voldoende wendingen in en kun je het verhaal zeker niet voorspelbaar noemen. Een aanrader voor liefhebbers van historische detectiveromans.

Uitgever: Mynx ISBN: 9789044503135 Pagina's: 379

Kijk voor meer boeken in Boeken.