Boek: G.Burn - De Grote Persoonlijke groei voor Dummies

Chantal (rocha01)
Dummies-boeken zijn er in veel soorten (en maten zo blijkt nu). Met ruim 750 pagina's behoort deze aanwinst in de serie toch wel tot één van de dikste: De Grote Persoonlijke groei voor Dummies. Het schrikt wat af als je het boek in handen hebt, het laat zich ook niet makkelijk even op je strandhanddoek lezen, al was het alleen al omdat het gewicht je parten gaat spelen. Maar is het puur fysiek gewicht of legt het boek ook een meer symbolisch gewicht in de schaal?

De basis
De Grote Persoonlijke groei voor Dummies kan gezien worden als een 'korte' inleiding in de psychologie. Met de nadruk op 'kort', want ruim 750 bladzijden is toch nog behoorlijk te noemen. Het is niet even een werkje om tussen de soep en de aardappelen door te lezen. Volgens het boek zijn er vier methoden om persoonlijk te groeien:

1. Neurolinguïstisch programmeren (NLP)
2. Cognitieve gedragstherapie (CGT)
3. Hypnotherapie
4. Life coaching

Deze vier methoden vormen de basis waarop deze Dummies-uitgave is geschreven. Elke methode wordt allereerst beschreven om vervolgens aan de hand van werkopdrachten in de praktijk te kunnen worden gebracht. Niet elke methode zal geschikt zijn voor iedereen. Het boek laat je kennismaken met de soorten en het is aan jou als lezer eruit te halen waar je het meest aan denkt te hebben. Zie het als een introductie om te kiezen waar je mee verder wilt. Ga vervolgens naar de boekhandel en haal daar dan over de gekozen methode meer en diepgaandere boekwerken.

Naast deze vier basisdelen is ook het bekende 'Deel van de tientallen' in het boek opgenomen. De zo kenmerkende Dummies-tientallen geven tips over de besproken methoden en ook een aantal wat meer algemene tiplijsten, zoals 'Tien tips voor een betere nachtrust' en 'Tien onbruikbare middelen om je eigenwaarde op te krikken'. Heel handig om deze lijstjes eens te kopiëren en boven je bureau te hangen. Het is immers werkmaterie waar je beter mee leert omgaan naarmate je er vaker mee wordt geconfronteerd.

De bekende Dummies-opzet

Indeling boek
Als je ruim 750 pagina's voor je hebt, moet je wel een duidelijk indeling kunnen herkennen. Zo niet, dan is het onbegonnen werk om het boek te lezen. Dummies staat bekend om een consistente opzet, die in al hun boeken terug te vinden is. Het werken met korte, puntsgewijze inleidingen en daarnaast de overbekende iconen om bepaalde zaken aan te duiden, zijn ook in deze uitgave terug te vinden. Het maakt de dikke pil ietwat beter te doorgronden. Vooral die herkenbare structuur werkt prettig, je moet dan natuurlijk al wel eerder met Dummies-boeken in aanraking gekomen zijn.

Het boek kent een aantal hoofddelen, zeven om precies te zijn. Elk hoofddeel is weer onderverdeeld in overzichtelijke kleinere hoofdstukken. Het maakt het geheel beter te verteren. Via de inhoudsopgave kun je eenvoudig opzoeken op welke pagina bepaalde onderwerpen behandeld worden. De Grote Persoonlijke groei voor Dummies is namelijk geen boek dat per se van A tot Z gelezen hoeft te worden. Je kunt eruit halen wat voor jou belangrijk is en van toepassing kan zijn. Zie het ook meer als een werkboek. Het is geen verhaal, maar een stapsgewijze methode op weg naar persoonlijk groei.

'Skip-en-terugkijk'-boek
Doordat het boek een erg breed gebied beslaat, is het maar de vraag of het je écht helpt groeien. Zoals al eerder aangehaald, is het meer een eerste kennismaking en hulp bij de keuze van een juiste methode. Wanneer die eenmaal is gemaakt, kan het groeien pas beginnen... en dat is een lang proces. Verwacht dus geen kant-en-klare oplossingen en een ommezwaai in een dag, week of zelfs maand. Persoonlijke groei duurt langer dan het lezen van het boek, en ook langer dan een maand. Is het dan toch moeite waard? Zeker wel, het boek geeft een goed beeld van wat er mogelijk is en daar begint het uiteindelijk allemaal mee: oriëntatie. Laat je door de dikte ervan niet uit het veld slaan, besef dat je het ook niet allemáál hoeft te lezen. Pik eruit wat je aanspreekt en waar je wat mee kunt, laat de rest gerust links liggen. Dit is geen boek om vanaf bladzijde 1 tot en met 754, op de juiste volgorde, te lezen. Het is een 'skip- en terugkijk'-boek, dat dus door een ieder op zijn eigen manier gebruikt kan worden. De titel is wellicht iets te expliciet en belooft misschien te veel. Die persoonlijke groei zal er niet meteen zijn, maar het begin is met dit boek gemaakt.

De auteur van deze dikke pil is Gillian Burn, voluit betiteld als 'gecertificeerd NLP Master Practitioner' en 'geautoriseerd instructeur' van Mind Mapping-technieken. Een mondvol, dat moet haast wel een autoriteit zijn op haar vakgebied. Burn heeft een bedrijf dat effectiviteitstrainingen verzorgt voor zowel bedrijven als voor particulieren. Naast een psychologische grondslag heeft ze ook nog andere, medische, basis. Zij werkte voorheen als vroedvrouw en Pilatesinstructrice. Daarnaast staan ook een aantal jaren bij de Royal Flying Doctors (nee, niet de tv-serie!) in Australië op haar CV.

Uitgever: Pearson Education Uitgeverij ISBN: 978 90 4301 768 8 Pagina's: 754

Kijk voor meer boeken in Boeken.