Boek: Frans Pointl - Jarig ben je d'r mee

Chantal (rocha01)
Een ietwat zonderlinge man omschrijft de vrouwen die in zijn leven voorbij kwamen. Klinkt leuk, interessant en kan een bepaalde frisheid met zich mee brengen. Is dat ook het geval bij het nieuwe boek van schrijver Frans Pointl dat onder de titel Jarig ben je d'r mee in de winkel ligt?

Verhalen over vrouwen
Pointl staat bekend om twee thema's: katten en vrouwen. Met beide heeft hij zowel een bijzondere als een moeizame band, zo vertelt hij ook op de achterzijde van het boek. Mensen in het algemeen, en vrouwen speciaal, behoren niet tot de meest favorieten groepen van de schrijver. Deze stelling geeft al aan dat Pointl toch meer een zonderlinge man is met wie het niet makkelijk samenleven is. In de loopt de jaren schreef de auteur vele verhalen over de vrouwen in zijn leven. Van zijn moeder tot de onderduikmoeders uit de oorlog, ze hebben stuk voor stuk een stempel gedrukt op het leven van de schrijver. Hij ziet de vrouw toch nog altijd, traditioneel en weinig geëmancipeerd, als het 'zwakke' geslacht, en dat laat hij merken ook.

In enkele van de verhalen over zijn moeder merk je als lezer duidelijk dat Pointl vrouwen met minachting bekijkt. Diverse malen beschrijft hij hoe hij eigenlijk beter af zou zijn zonder zijn moeder en hoe hij dat zou kunnen bereiken. Het markante karakter van Pointl is terug te vinden in de verhalen. Als lezer vraag je je vooral af of de moeizame relatie die hij met vrouwen had en heeft toch niet hoofdzakelijk aan hém ligt, en niet zozeer aan de vrouwen in zijn leven.

Saai
De schrijfstijl van Pointl is niet erg pakkend en aantrekkelijk. Het komt allemaal erg droog over en er straalt een bepaalde mate van saaiheid uit de verhalen. Op zich is het idee, de beschrijvingen van vrouwen in het leven van een toch wat zonderlinge man, wel origineel, maar de wijze waarop Pointl het verwoordt, laat behoorlijk wat liggen. Met wat meer humor hadden de verhalen meer tot leven gekomen, nu blijven het vooral wat gortdroge vertellingen. De beschrijvingen roepen ook niet echt beelden op bij de lezer, wat je duidelijk mist. Zijn boek met verhalen over katten, Poelie de Verschrikkelijke is duidelijk beter. Voor een kleine 15 euro is Jarig ben je d'r mee te koop, toch kun je dat geld beter aan andere boeken besteden die wellicht meer kunnen bekoren.

Uitgever: Nijgh & Van Ditmar ISBN: 978 90 3889 113 2 Pagina's: 205

Kijk voor meer boeken in Boeken.