DVD: Stella's Oorlog

Chantal (rocha01)
Afghanistan, er gaat bijna geen nieuwsuitzending voorbij of je hoort er wel berichten over. Is de deelname van 'onze' jongens nu een vredesmissie, of zijn ze toch vooral bezig met oorlog voeren? Welke kant het ook op gaat, voor Diederik van Rooijen vormde het een uitstekend onderwerp om een film over te maken. Stella's Oorlog was al in enkele bioscopen te zien, werd onlangs op televisie uitgezonden en is vanaf nu ook op dvd verkrijgbaar.

Persoonlijke oorlog
Zoals in veel families wordt ook in die van Stella (Maartje Remmers) iemand uitgezonden naar Uruzgan, Afghanistan. Haar man Jur (Javier Guzman) vertrekt voor een missie naar het in oorlog verkerende gebied. Haar broer is al in het gebied aanwezig. Aanvankelijk staat Stella volledig achter de missie en vol goede moed zwaait ze samen met hun dochtertje haar man uit wanneer hij vertrekt. Als ze vervolgens het bericht krijgt dat haar broer bij een patrouille om het leven is gekomen, worden haar gevoelens over deze 'vredesmissie' op de proef gesteld. Om het nog gecompliceerder te maken voor Stella komt Jur vervroegd terug uit Afghanistan en het is duidelijk dat hij kampt met PTS (post-traumatisch stresssyndroom). Wat dan begint is voor Stella een nachtmerrie. De oorlog die zich zo ver weg leek af te spelen, is ineens tot haar eigen kleine wereld toegetreden. Het wordt persoonlijk.

Weinig overtuiging
Op zich is het onderwerp erg interessant, mits op een goede manier uitgewerkt. Dat is bij Stella's Oorlog helaas niet het geval. Vooral de personages weten niet te overtuigen. Het is duidelijk dat zij een rol spelen, echte bezieling ontbreekt, terwijl het onderwerp zich hier juist wel voor leent. En om het tot een pakkend verhaal te maken is het wel nodig dat die bezieling er is. Daarnaast zijn bepaalde scènes net iets te dik aangezet, zoals de schietpartijen in Afghanistan. Ook het dramatische einde is 'over the top'. Dit afgezet tegen het gebrek aan hartstocht en passie in het spel van de acteurs, maakt dat deze film niet echt geslaagd te noemen is. Het feit dat de makers een actueel thema hebben gekozen is moedig, maar helpt hier niet meer aan. Het basisidee is goed, de uitwerking laat zeer te wensen over.

Extra's om de zeer matige film goed te maken zijn er ook niet te vinden op de release op dvd. We moeten het doen met een 'making of', maar daar blijft het dan ook bij. Niet bijster veel dus. Jammer, de makers hadden zeker meer uit zowel film als release kunnen halen, het zou de waardering alleen maar hoger hebben kunnen maken. Nu blijft het steken op een magere twee sterren voor de film en nog minder voor de extra's. Er zijn betere alternatieven te bedenken om een zaterdagavond of zondagmiddag mee te vullen dan met Stella's Oorlog.

Label: Telefilm Releasedatum: Juni 2009 Kijkwijzer:
Waardering Film: Waardering extra's:

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.