CD: Elle Bandita - Queen of Fools

Phedre77
Elle Bandita werkt hard aan haar bekendheid. Na haar moonwalk op de tafel van 'De Wereld Draait Door' zal haar nieuwe plaat, Queen of Fools, ongetwijfeld hard zijn gaan lopen. Ze is naar eigen zeggen een rocker en heeft naar verluid een hekel aan de benaming rockchick. Okay, dan houden we haar term aan, want man of vrouw... Queen of Fools rockt!

Energie, seks en agressie
Ryanne van Dorst is ondanks haar 23 jaar al een hele tijd actief. Zo speelde ze in Coco Haely, Bad Candy en The Ripplets, maar was ze ook al een tijd bezig met haar alterego Elle Bandita. In 2006 kwam er een solo-EP van haar uit, getiteld Love Juice, gevolgd door een serie optredens, in haar eentje uitgevoerd, waar het internet nog steeds niet over uitgepraat raakt. Energie, seks en agressie lijken de centrale begrippen te zijn van haar live-act. En nu is er dus een heel album uit. Ze wordt op deze plaat en live ondersteund door een volwaardige band, bestaande uit Daan Schinkel (zZz), Torre Florim (De Staat), Joppe Molenaar (Voicst), Micha Haring en Volly.

Dyke act
Maar wat voor muziek maakt deze rocker dan? Electropunk zoals dat heet, maar er wordt ook flink geragd op de gitaar. Zingen en schreeuwen wordt afgewisseld. Het openingsnummer 'Poison She' is één van de meest electro-stukken van de set. In 'Who's Your Dog Now?' schreeuwt de gitaar harder dan de sequencers. Gedurende het hele album wordt soepel afgewisseld tussen die accenten. In het vierde nummer 'Ubersex' slaat Elle Bandita flink om zich heen, richting media ("Write some more about my dyke act. Good thing you don't know, you're giving me a lot of extra shows"), vooroordelen en discriminatie. Hier klinkt ze ook echt kwaad, wat haar overigens redelijk gepolijste stem rauw en scherp doet klinken. De titelsong en 'History Deletes Itself' hebben een opzwepend ritme, waarna er weer wat rust gebracht wordt met een gitaarnummer. In stijl sluit de plaat af met 'Pink', high tempo electropunk.

Respect
De stem van Elle Bandita klinkt een stuk doorleefder en ruiger dan je van een 23-jarige zou verwachten. Maar ze is dan ook al een poosje bezig. Een jonge Nederlandse griet die zo hard aan de weg timmert en de gemoederen bezig weet te houden met haar optredens –en nu deze plaat– verdient respect. Dat neemt niet weg dat Queen of Fools voor een cd best kort is (35 minuten) en dat niet alle nummers even sterk zijn.

Label: Play It Again Sam Releasedatum: 2 maart 2009

Kijk voor meer muziek in het FOK! muziekforum.