DVD: A perfect day

Chantal (rocha01)
'A perfect day', dat willen we allemaal wel. Maar wat voor de één de perfecte dag is, kan juist voor de ander een heel tegengestelde ervaring opleveren. Zoekt de één rust op die perfecte dag, een ander is wellicht op zoek naar zingeving. Op deze tegenstrijdigheid is het verhaal in A perfect day in beginsel gebaseerd. 'Hij' wil rust, 'zij' willen meer.

Rust
Henry Poole (Luke Wilson) heeft zojuist te horen gekregen dat hij nog maar enkele maanden te leven heeft. Nadat hij over de eerste schok heen is, gaat hij op zoek naar een nieuw huis, waar hij deze laatste tijd in alle rust kan doorbrengen. Hij weet zijn ideale oase van rust te vinden, althans, zo denk hij zelf. Na zijn intrek blijkt al snel dat de straat waar hij in woont verre van rust geeft. Zijn buurvrouw Esperanza (Adriana Barraza) ziet in een vlek op het huis van Henry de beeltenis van Jezus en maakt van zijn tuin en huis een waar bedevaartsoord. Zij probeert kost wat kost Henry ervan te overtuigen dat zijn huis met de Jezus-icoon genezende krachten heeft. Cynisch als hij is, gelooft hij hier niet in en met man en macht probeert hij zijn buurvrouw te weerhouden om hele busladingen mensen naar zijn huis te begeleiden, als ware het Lourdes.

Wanneer hij zijn andere buurvrouw, Dawn (Radha Mitchell), leert kennen, neemt het verhaal een andere wending. Zij woont samen met haar dochtertje doordat ze onlangs weduwe is geworden. Dit heeft bij haar dochtertje een shock teweeg gebracht, waardoor zij sinds de dood van haar vader niet meer heeft gesproken. Overal waar zij komt, neemt zij met een recorder de stemmen op die zij hoort. Henry krijgt een aparte band met zijn buurmeisje en het is dan ook dankzij haar dat Henry wat van zijn cynisme laat varen. Zal de Jezus-icoon ook zijn ziekte kunnen genezen? En wat voor toekomst staat hem dan te wachten, samen met Dawn?

Luke Wilson en Radha Mitchell

Romantische komedie?
De film wordt op de cover aangeprezen als 'romantische komedie', toch is dit een kwalificatie die niet juist is. A perfect day is geen komedie, al zitten er best vrolijke momenten in, humor is het niet. Het gaat hier vooral om een spiritueel, romantisch verhaal. De wijze waarop de personages met elkaar in dialoog gaan, straalt door de hele film heen een enorme rust uit. De enige uitbarsting die in het verhaal voorkomt, is wanneer Henry de Jezus-beeltenis aan diggelen slaat en daarbij zijn huis te lijf gaat. Verder is er een heel serene setting. Luke Wilson is heel sterk in het neerzetten van deze rustgevende persoon, met dito stem.

Door de Jezus-verhaallijn zou gedacht kunnen worden dat we te maken hebben met een religieuze film die aan wil zetten tot een bepaald geloof. Dit is absoluut niet het geval. Geen enkel moment voel je als kijker de druk om het geloof van Esperanza over te nemen en zelf ook in Jezus te gaan geloven. Het is onderdeel van het verhaal, zonder overheersend te zijn. Slotconclusie kan alleen maar zijn dat A perfect day een verwarmend verhaal is over hoop, geloof en liefde. Na ruim anderhalf uur voel je een serene rust over je heen, een aangenaam effect en dit houdt nog wel even aan na de laatste minuut van de film.

Label: Dutch Film Works Releasedatum: 10 maart 2009 Kijkwijzer:
Waardering Film: Waardering extra's: n.v.t.