Boek: Mikkel Birkegaard - Libri di Luca

Phedre77
Reeksen Dan Brown-klonen worden ingehaald door ladingen Schaduw van de Wind-klonen. Libri di Luca, de debuut-thriller van de Deense Mikkel Birkegaard, lijkt een kind van die beide stromingen en kan mooi van beide walletjes snoepen. De eersteling van deze IT-ontwikkelaar uit Denemarken, waar hij vijf jaar aan heeft gewerkt, speelt zich af in Kopenhagen. Het grijpt terug naar geheime genootschappen die hun oorsprong eeuwen geleden hadden. Een kwaad dat ontstaan is in de Bibliotheek van Alexandrië. En daar in Egypte is ook waar de ontknoping van dit verhaal uiteindelijk plaatsvindt.

Luca's boeken
Libri di Luca is de naam van het antiquariaat van Luca Campelli, de onlangs overleden vader van Jon. Luca en Jon hadden al jaren geen contact meer en Luca gaat slechts voor de formaliteiten even naar de begrafenis en de boekenwinkel van zijn vader. Luca's rechterhand, de oude Iversen, vertelt Jon dat Luca de boekhandel aan hem nalaat. Jon, advocaat van beroep en duidelijk geen familieman, heeft geen behoefte aan een leven als boekverkoper, dus gaat bedenken hoe hij de boel netjes kan afronden. In zijn drukke baan, waarin hij net een belangrijke cliënt toegewezen heeft gekregen, kan hij eigenlijk geen moment gemist worden. Toch raakt Jon verstrikt in de wereld van zijn vader. Luca's dood blijkt niet zo natuurlijk als wordt aangenomen en zijn assistente Katherine is ook al niet iemand die je zomaar je rug kunt toekeren.

Erfenis
Jon krijgt steeds meer verbazingwekkende stukjes informatie. Zo leert hij dat zijn vader een Lettore was, iemand die door teksten voor te lezen, invloed kan uitoefenen op zijn toehoorders. Aangezien de gave erfelijk is, is het zeer waarschijnlijk dat Jon ook een Lettore is, alleen moet die kunst wel eerst geactiveerd worden. Lettores zijn er in twee categorieën: Lezers en Ontvangers. Luca (en later ook Jon, zo blijkt) zijn Lezers. Katherine, een aantrekkelijke, dyslectische roodharige is Ontvanger. Zij kan door het luisteren naar lezers, hun ervaring van het gelezene veranderen. Dit onderdeel is door Birkegaard mooi uitgewerkt. De scènes waarin hij de Lettore-praktijk beschrijft zijn geloofwaardig en boeiend. De Lezers en Ontvangers zijn helaas verdeeld en willen niet meer met elkaar samenwerken. Totdat ze daartoe gedwongen worden door de moord op Luca, die een geliefde Lettore was in beide kampen. Door dit gezamenlijke doel scharen ze zich achter Jon, die zijn erfenis aarzelend omarmt. Dit boek bevat natuurlijk ook slechteriken, want anders krijg je een plot niet rond. In Libri di Luca lopen de bad guys rond onder het etiket 'De Schaduworganisatie'. Zij willen hun gaven gebruiken voor wereldwijde macht en invloed. De strijd tussen Lettores ontketent.

Vaart
Birkegaard heeft een boek geschreven waarmee je je prima kunt vermaken. De uitgewerkte ideeën zijn interessant en de wereld rondom de boekenzaak van Luca gaat prachtig leven. Voor een paar uurtjes vermaak is dit zeker een geschikt boek. Maar dan moet je wel even door een paar minpuntjes heen kijken. Allereerst is de aanloop tot de actie enorm lang. Het duurt tot ongeveer halverwege het boek voor er vaart in het verhaal komt. De plotselinge verliefdheid tussen Katherine en Jon is absoluut niet uitgewerkt tot ze ineens samen onder de douche staan, een scène die je meerdere keren doorleest, op zoek naar het niet-bestaande startpunt. Zodra het plot zich lekker laat gelden, maken deze minpunten niet meer uit. Dan is het slechts nog jammer dat de vertaling niet heel briljant is en er een paar knoeperds van taalfouten in de tekst staan, waarvan de laatste en grootste helaas in de allerlaatste alinea te vinden is. Die blijft na het dichtslaan van het boek dus vers hangen.

Uitgever: Mynx ISBN: 978 90 225 5037 3 Pagina's: 447