Boek: Claude Cueni - Het grote spel

Cindy
Je auto, nieuwe tv of boodschappen betalen met een stukje bedrukt papier of een plastic kaartje vinden we tegenwoordig heel gewoon. Maar is het eigenlijk niet vreemd dat je iets betaalt met een 'virtueel', niet tastbaar ruilmiddel voor de geleverde dienst? Als we allemaal nog zouden betalen met munten die hun waarde in metaal vertegenwoordigen, was er ook geen kredietcrisis geweest. Dat had John Law even niet voorzien, toen hij in de 17e eeuw op het idee van papiergeld kwam. Over deze bijzondere persoon schreef de Zwitser Claude Cueni de onderhoudende roman Het grote spel, waarin hij het ontstaan van het papiergeld op avontuurlijke wijze beschrijft.

Wellust en wapengekletter
John Law of Lauriston is een niet onaantrekkelijke jongeman van 12 jaar met de nodige charmes wanneer we kennis met hem maken. Van zijn vader leert hij hoe de economie in elkaar steekt en van de dienstmaagd Janine steekt hij de kunst van het beminnen op. Met deze gecombineerde kennis wordt John geliefd op het internaat waar hij na de dood van zijn vader heen gestuurd wordt. Echter slaat de liefde snel om in haat wanneer John aan het geld en de zussen van zijn medestudenten komt. Op de laatste schooldag verslaat hij in een bloederig duel zijn beste vriend, waarmee de toon van het verhaal gezet is.

Wanneer John de wereld in trekt, wordt al gauw duidelijk dat zijn hoogmoed zijn intelligentie in de weg zit. Hij verliest de helft van het kasteel van zijn vader met gokken en moet onderduiken wanneer hij een man doodt in een duel, terwijl openlijk duelleren in die tijd verboden was. Ondertussen voert John nog een andere strijd: die om het gezeul met dikke munten tot het verleden te laten behoren. Hij ziet het duidelijk voor zich: als je iemand een briefje geeft waarop je belooft hem de waarde die op het briefje staat ooit eens te betalen in munten, moet dit net zo goed zijn als het daadwerkelijk betalen met die munten. Zeker in het bijna failliete Frankrijk zou dit een uitkomst zijn.

Feit en fictie
Natuurlijk weten we allemaal de afloop van dit verhaal. Het is namelijk niet onwaarschijnlijk dat je er vandaag je broodje kroket in de kantine mee betaalt. John Law heeft echt bestaan, evenals de meeste personages in Het grote spel. Cueni heeft de gebeurtenissen echter wel voorzien van een geromantiseerd avonturensausje. Geen diepgaande uitpluizing van deze historische gebeurtenis, maar het verhaal van een 17e eeuwse overmoedige casanova met een heel goed idee. Een geslaagde mix van feit en fictie. Dit alles is op een lekkere vlotte manier opgetekend door de Zwitser, die het boek voorzien heeft van een vleugje droge humor. Het grote spel is inmiddels in verschillende vertalingen beschikbaar en op het moment wordt er gewerkt aan een verfilming in Groot-Brittannië.

Uitgever: Querido ISBN: 9789021434360 Pagina's: 424