Boek: Adelmund, Veen - De verborgen geschiedenis van de twe

Patrick (maduropa)
De Tweede Wereldoorlog heeft diepe sporen achtergelaten in Nederland. Iedereen kent wel de grote lijnen van dit stukje geschiedenis. Enkelen hebben nog wat meer kennis en kunnen de nodige extra feiten vertellen of zelfs uitleggen. Maar er is nog meer geschiedenis welke verborgen ligt in deze vijf verschrikkelijke jaren, zowel positieve verhalen als negatieve verhalen. Van helden en collaborateurs. Daarover gaat dit boekje, De verborgen geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog. Verdeeld over alle jaren van de oorlog zijn er de nodige verhalen te vinden in dit boekje. In deze verhalen, van twee tot tien pagina's groot, onthullen de schrijvers je telkens een stukje verborgen geschiedenis.

Martijn J. Adelmund is schrijver van de reeks Mysteries in Nederland. Tijdens het speuren naar al die mysteries is hij naar alle waarschijnlijkheid op de nodige extra verhalen gestuit voor dit boekje. Thijs van der Veen deelt zijn passie als het om de vaderlandse geschiedenis gaat. Samen hebben ze dan ook al een redelijk aantal boeken geschreven. Al deze boeken hadden zaken uit het verleden als thema. In de reeks De verborgen geschiedenis van… hebben ze samen al twee boeken geschreven. Een andere reeks waar ze samen in schrijven heeft als thema Zo ging dat toen. Ook in die reeks zijn al twee boeken verschenen, te weten: 'Trouwen' en 'Geboorte'

Het boekje valt op door het kleine formaat en de bijbehorende redelijk korte verhaaltjes. Ieder stukje geschiedenis wordt hier kort belicht, benodigde informatie wordt in de intro gegeven waarna de feiten worden opgesomd. Het korte karakter is op zich interessant, je wordt immers niet doodgegooid met onnodige informatie, maar toch lijk je soms te weinig informatie te krijgen. Gelukkig hebben de schrijvers rijkelijk aan bronvermelding gedaan, alsmede een overzicht waar je eventueel een eigen speurtocht kunt gaan starten. In die lijst bevinden zich talloze musea en plaatsen van gedenktekens. Het boekje is zeker interessant te noemen, maar helaas mist het in eerste instantie toch net dat beetje diepgang.
Uitgever: Uitgeverij A.W. Bruna ISBN: 978022994894 Pagina's: 183