Boek: Imogen Edwards-Jones - Pop Babylon

Martijn (PartyAnimal87)
Aanbeden worden door duizenden gillende meisjes, behandeld worden als een koning en bakken met geld verdienen. Welke jongen zou nou geen lid willen zijn van een boyband? Niemand! Tenminste, na het lezen van Pop Babylon waarin auteur Imogen Edwards-Jones beschrijft hoe de muziekindustrie én boybands in elkaar steken.

Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van een manager die vroeger de nodige successen heeft gekend. Inmiddels is hij, samen met zijn compagnon Paul, weer toe aan een nieuw succes. Bevriende collega's vertellen hem dat een boyband dé manier is om snel te kunnen cashen. Samen gaan ze op zoek naar vijf jongens die de band moeten gaan vormen. In een zaaltje houden ze audities die de gewenste samenstelling opleveren: twee zangers, een knappe danser en twee 'bijrijders'. Zij moeten we harten van tienermeisjes gaan veroveren als 'Band Of Five'.

Dan begint het pas echt. Er moet repertoire komen, de dansjes moeten worden ingestudeerd en natuurlijk moet de boyband zichzelf gaan promoten. En dat allemaal tegen een hongerloontje. De groep groeit steeds verder, behaald daadwerkelijke successen, maar dan begint het gedonder: groupies, drugs, sex, paparazzi, relaties en geld. De roem stijgt de jongens naar het hoofd, en dat levert de managers de nodige kopzorgen op.

Edwards-Jones heeft zich bij het schrijven van dit verhaal laten ondersteunen door verschillende anonieme ingewijden uit de popindustrie. De boyband bestaat niet echt, maar het hele verhaal is wel gebaseerd op waargebeurde situaties. Datzelfde geldt voor de smeuïge verhalen over celebrities. Zo had Axl Rose iemand in de coulissen staan die zijn testikels droog föhnde tijdens solo's van Slash, klaagde Elton John bij zijn manager dat hij wat aan het weer moest doen na een flinke dosis cocaïne en staat een technicus op de cover van een cd van UB40 omdat één van de bandleden niet op kwam dagen voor de fotoshoot.

Take That, één van de boybands die met ruzie uit elkaar gingen

Pop Babylon is een vermakelijk boek, al raak je door de matige beschrijving van de personages en de vele namen die voorbij komen soms de draad volledig kwijt. Maar als je eenmaal weer doorhebt wie wie is, leest het verhaal lekker weg. Een beter beeld van de popindustrie kun je niet krijgen!

Voor wie ambities heeft om popster te worden, is het lezen van Pop Babylon een aanrader. Hoe mooi het ook lijkt te zijn om op te treden, de wereld rond te vliegen en behandeld te worden als een vorst, de realiteit valt flink tegen. Verplichte kost voor iedereen die zich ingeschreven heeft of wil inschrijven voor Idols, X-Factor of welke andere talentenjacht dan ook!

Uitgever: A.W. Bruna ISBN: 978 90 229 9485 6 Pagina's: 267