Boek: Barry Eisler - Dubbelblind

Phedre77
Barry Eisler was, voor zijn loopbaan als auteur, medewerker in een Japans bureau van de CIA. Ook is hij een ervaren beoefenaar van jiujitsu, een Japanse zelfverdedigingskunst. Deze twee elementen uit zijn leven heeft hij gebruikt om zijn inmiddels zesdelige thrillerreeks over John Rain vorm te geven. De serie begon met Rain Fall (in 2002 vertaald als Solo) en is in het Engels inmiddels bij Requiem for an assassin, waarvan de vertaling nog niet gepland is. Dubbelblind is de Nederlandse vertaling van het vijfde deel, The last assassin. De verschillende boeken uit de reeks zijn prima los van elkaar te lezen. Er zijn rode lijnen en hoofdpersonages die je in elk boek terug vindt, maar je mist de kennis en feiten uit eerdere boeken niet.

Levenslange vijanden
John Rain is een half Japanse / half Amerikaanse ex-CIA-agent, die zijn bankrekening nu probeert te vullen met klussen als huurmoordenaar. In zijn vroegere carrière heeft hij levenslange vijanden gemaakt. Eén ervan is Yamaoto, die uit angst voor de huurmoordenaar zijn leven zo heeft ingericht dat Rain hem onmogelijk kan vermoorden. Ondertussen probeert hij Rain op te sporen door zijn jonge zoon in de gaten te houden, van wie Rain nog maar net op de hoogte is. Midori, de moeder van het kind, wil niets meer te maken hebben met Rain en zijn moordende bestaan en wil hem geen contact met haar zoon toestaan. Rain bezoekt hem toch voor een eerste keer, maar brengt daardoor direct zijn leven en dat van zijn dierbaren in gevaar. Er rest hem niets anders dan dit probleem op zijn eigen elegante en dodelijke manier op te lossen...

John Rain
Een traag begin voorspelt niet veel goeds, maar Eisler weet dat goed recht te trekken door een bijzondere hoofdpersoon neer te zetten. Rain is volledig geloofwaardig als ex-geheim-agent en huurmoordenaar, maar ook als emotionele vader van een verloren zoon. De manier waarop emotionele reacties zijn gemengd met kille moordacties komt erg natuurlijk over. John Rain is een personage dat je in die eerste bladzijden echt niet zo spannend vindt, maar aan het einde van dit boek heb je een heilig ontzag en respect voor hem. Eislers schrijfstijl is bijna filmisch. Hij neemt de lezer in de scènes mee door de steden, tijdens de wandelingen van Rain. En hij toont je elk vertrek vanuit de ogen van Rain, zodat je ook mee kunt gaan in die vloeiende acties van hem. Het is puur dankzij Eislers onderkoelde manier van schrijven en het doseren van kennis en ervaring dat het verhaal en de strakke actiescènes blijven werken.

Verfilming
Dubbelblind is voor de liefhebber van een snelle, intelligente thriller een must. Begin dan wel lekker bij het eerste boek, want alhoewel dat niet nodig is, is het wel handig. In april van dit jaar gaat in Japan de verfilming van het eerste John Rain-boek in première.

Uitgever: A.W. Bruna ISBN: 978 90 229 9385 9 Pagina's: 288