CD: Miles Davis - Kind of Blue at 50

Joost Melis (Pink_Floyd)
"No chords ... gives you a lot more freedom and space to hear things. When you go this way, you can go on forever. You don't have to worry about changes and you can do more with the line. It becomes a challenge to see how melodically innovative you can be. When you're based on chords, you know at the end of 32 bars that the chords have run out and there's nothing to do but repeat what you've just done--with variations. I think a movement in jazz is beginning away from the conventional string of chords... there will be fewer chords but infinite possibilities as to what to do with them."


Deze woorden sprak Miles Davis in 1958 tijdens een interview met The Jazz Review. Hij doelde hiermee op het gebruik van een modale stijl binnen de jazz waarin meer vrijheid, creatie en melodie mogelijk was. Het concept hiervoor kwam in 1953 al van pianist George Russell. Miles Davis stapte hiermee af van de weg die de akkoorden normaliter binnen de jazz uitstippelden. Hij gebruikte deze methode al onder andere op Milestones, '58 Sessions en Porgy and Bess, maar Kind of Blue zou zijn bekendste album worden dat volledig gebaseerd was op de modale stijl.

Kind of Blue wordt nog steeds gezien als hét meesterwerk en magnum opus in de geschiedenis van de jazz. Door zijn frisse, melodieuze en heldere stijl brak het voorzichtig de band met bebop en hardbop en was het een teken van innovativiteit. Daar kwam nog bij dat de leden van het Miles Davis ensemble (John Coltrane, Bill Evans, Cannonball Adderley, Wynton Kelly Paul Chambers en Jimmy Cobb) allen een ongelooflijk uniek geluid en talent hadden. Davis wist op juiste wijze een geheel te smeden van al deze invloeden en hiermee het frisse en vernieuwende geluid van Kind of Blue te bereiken.

Ook de manier van opnames was minder conventioneel aangezien men het liefst in de eerste take een opname wou creëren. Dit lukte alleen voor 'Flamenco Sketches' waarvan deze alternate take nu is toegevoegd op deze jubileumuitgave. Desalniettemin waren de voorbereidingen voor vele stukken minimaal en daarom nog indrukwekkender. Het album blijft niet voor niets nog steeds een succesvol verkoopproduct. De jubileumuitgave zal hieraan zeker gaan bijdragen aangezien het originele album is aangevuld met een aantal mooie extra's. Naast de alternatieve take van 'Flamenco Sketches' staan er een achttal korte studio sequenties op uit alle tracks en de 'valse start' van 'Freddie Freeloader'. De grote bonus komt echter met de extra CD en DVD. Disc 2 bevat een aantal opnames, die tot op heden slechts op 1958 Miles en The Complete Columbia Recordings: 1955-1961 aanwezig waren. Ook bevat deze schijf nog een 17+ minuut durende liveversie van 'So What' opgenomen in Den Haag in 1960.


De DVD bevat als belangrijkste aspecten de documentaire 'Celebrating A Masterpiece: Kind of Blue' en opnames van CBS uit 1959 van het Miles Davis Quintet waarin 'So What', 'The Duke', 'Blues for Pablo' en 'New Rhumba' gespeeld worden. Tevens is er een fotogallerij beschikbaar.

Kind of Blue was al een meesterwerk dat eigenlijk iedere muziekliefhebber in huis moet hebben, maar met toevoegingen als deze geldt dit nog eens te meer.


Label: Sony Datum: Januari 2009 Waardering: