Boek: Pevel - De degens van de kardinaal

Phedre77
Pierre Pevel is één van Frankrijks meest vooraanstaande fantasy-auteurs. Hij schreef acht boeken en ontving onder andere de Grand Prix Imaginaire en de Prix Imaginales. Pevel heeft met zijn nieuwste boek Les Lames du Cardinal oftewel De degens van de kardinaal voor het eerst een internationale hit te pakken. Niet alleen vinden we in Nederland voor het eerst een vertaald boek van hem in de boekwinkels, het wordt ook vertaald in het Engels. En dat is vrij bijzonder, want het is het eerste van oorsprong Franse fantasyboek voor volwassenen dat in het Engels vertaald wordt. Een succes voor Frankrijk, een succes voor Pevel, een succes voor de lezer?

Draken vs. musketiers
De degens van de kardinaal is het eerste deel van een fantasyserie over draken. Het verhaal speelt zich af in de 17e eeuw in Frankrijk. Kardinaal Richelieu is één van de meest invloedrijke personen aan het hof. Hij heeft te kampen met een paar hardnekkige vijanden. Draken hebben het Spaanse Hof veroverd en zijn een bedreiging voor koning Louis XIII. Richelieu roept de hulp in van kapitein La Fargue, die een Peveliaanse versie van de drie musketiers bijeen roept: De Degens van de Kardinaal. Deze stoere gasten vormen het ultieme wapen. Hun lijfkreet is: "Eén voor allen en allen tegen de draken...". Bekt toch net even iets minder lekker dan het origineel.

Schattig
In de wereld die Pevel heeft geschapen zijn draken geen verrassende aanwezigheid. Zo bestaan er kleine, schattige draakjes, die als huisdier worden gehouden, maar ook grotere soorten die als rijdier dienen. En er bestaan draken, die wat minder schattig en nuttig zijn en zich ongemerkt onder de mensen bewegen. Hierdoor hoef je ook geen indrukwekkende luchtgevechten te verwachten. De actie speelt zich voornamelijk af tussen mensen, die door anderen voor hun karretje zijn gespannen. Je kunt je in deze wereld en tijd van niets en niemand zeker wanen. Pevel weet een indringend relaas te brengen over deze onwaarschijnlijke wereld. Het boek bevat humor, kameraadschap, een overdosis verraad, intriges, actie en bravoure. Het plot zit knap in elkaar, maar wat De degens van de kardinaal vooral erg sterk maakt, is het talent van Pevel. Hij schrijft prachtig.

Origineel verhaal
Pevel creëerde een frisse eend in de fantasybijt. De interessante wereldbouw levert zeker een origineel verhaal op. Het doet wellicht een beetje denken aan Naomi Noviks Temeraire-reeks, maar het is gedetailleerder en volwassener geschreven. De historische setting en het bestaan van draken is geloofwaardig met elkaar verweven. Pevels schrijfstijl blaast elke bladzijde leven in. Zijn woorden doen het verhaal van het papier springen. Een aanrader voor de fantasylezer die even geen cliché wil.

Uitgever: Uitgeverij Mynx ISBN: 978 90 225 5085 4 Pagina's: 334