DVD: Grace Is Gone

René (MrManiak)
Stanley Phillips (John Cusack) leidt een magazijn van de Home Store. Ook thuis heeft hij de leiding, aangezien Stanley's vrouw Grace vele kilometers verderop in Irak aan het front staat. Samen met dochters Dawn en Heidi leeft hij een rustig bestaan. Alles is koek en ei, totdat twee legerofficieren aan de voordeur staan en triest nieuws vertellen: Grace Is Gone.

Stan blijft verslagen achter in een doodstil huis. Als zijn dochters thuis van school neemt hij ze, zonder iets over mama zeggen, mee naar de arcadehal. In een opwelling besluit hij om onderweg te blijven en plezier te maken. Hier hoort ook een bezoekje bij oom John bij. John, de anti-patriottistische broer van Stan, komt achter de dood van Grace en waarschuwt Stan dat hij de kinderen gek maakt als hij het niet verteld. Agressief verlaat Stan de woning en reist door naar de eindbestemming waar zijn dochter Dawn van droomt, namelijk pretpark Enchanted Garden.
Naar mate de 'road trip' vordert en de familie naar de meest uiteenlopende locaties brengt, begint dochter Heidi steeds meer argwaan te krijgen. Breekt Stan en vertelt hij de waarheid aan zijn dochters?

Al in de eerste vijf minuten heb je een band met de meiden en Stan. Deze band wordt sterker door het tragische nieuws die aan het begin van de film wordt verteld. Mede door de acteerprestaties van John Cusack blijft de film je boeien en een genot om naar te kijken. Een ander zeer positief punt is het beeldende effect. Emoties, gevoelens en gebeurtenissen zijn op sommige momenten zo mooi in beeld gebracht, dat het het effect enkel krachtiger maakt.
De score (muziektrack) is gecomponeerd door Clint Eastwood, die zelfs een prijs heeft gewonnen voor de titeltrack Grace is Gone. Je hoort niet door de hele film muziek, maar alleen op de momenten waar een bepaalde emotie of gebeurtenis plaatsvindt. Dit voorkomt vele ergernissen die bij veel filmproducties spelen, bijvoorbeeld muziek bij de meest vreemde momenten speelt en het moment zo ontoepasselijk maakt.

Van begin tot eind blijf je kijken naar de film met maar een enkele gedachte: hoe gaat het eindigen? John Cusack levert een topprestatie af in deze op het Sundance Festival onderscheiden en voor een twee Golden Globe Awards genomineerde film.

Maatschappij: Paradiso Datum: Januari 2009
Waardering film: Waardering extra’s: N.V.T.
Kijkwijzer: