CD: Ruthie Foster - The Truth According To

Joost Melis (Pink_Floyd)
Je moet het maar durven, je eigen naam in een albumtitel proppen te midden van een veelbelovende zin. Johnny Cash deed het ooit met The Fabulous Johnny Cash en soulkanon Aretha bracht The Electrifying Aretha Franklin uit. De toch ietwat minder bekende Ruthie Foster releaste op aandringen van haar label en producer in 2007 het album The Phenomenal Ruthie Foster. Zo'n opzet is haar blijkbaar toch bevallen, want haar nieuwe album luistert naar de naam The Truth According To Ruthie Foster. Wat er zo waar en fenomenaal is, moeten we maar eens beluisteren.

Foster ademt het grootste gedeelte van haar leven al muziek. Van gospelkoren tot optredens met een bluesband in biker's bars, ze gaven haar allerlei invloeden mee. In de familiesfeer groeide ze voornamelijk op met gospel en soul, ging vervolgens een muzikale studie volgen en kwam naderhand bij een marineband terecht. De platendeal die ze bij Atlantic scoorde verliep helaas niet naar wens. Er werd van haar verwacht dat ze de nieuwe Tracy Chapman meets Souldiva's zou worden. Toen ze eenmaal vrij was van deze bemoeienissen stortte ze zich op het zingen van folk en americana. Een vrij bewogen en gevarieerde carrière tot nu toe dus. De meeste invloeden heeft ze op haar vorige werken al eerder tentoongesteld en komen ook op deze plaat naar voren. The Truth According To....

Dit is meteen het manco van het album, de diversiteit is net iets té groot waardoor de samenhang wegebt en er geen coherent geheel gepresenteerd wordt. Aan de muzikale kwaliteiten van Ruthie Foster is echter nauwelijks iets op af te dingen. Ze bezit een dijk van een stem, die zich kan meten met de grote soulzangeressen op aarde, en in hun eigen genre zijn het prima songs. De boodschap die op deze plaat wel een eenduidig gevoel meegeeft, is dat iedereen zichzelf moet blijven en vertrouwen blijven houden. Of dit nu via de klassieke soulklanken van 'Stone Love', de reggeaflavour van 'I Really Love You', de country van 'When It Don't Come Easy' en 'Joy On The Other Side', de gospel van 'Hangin' On', de dub/groove van 'Dues Paid In Full' of de Southern Blues van 'Truth!' is, de boodschap komt helder door.
Haar indrukwekkende stemgeluid blijft toch het beste passen bij een puur stukje blues, americana en/of gospel. Hopelijk concentreert ze zich in de toekomst wat meer op één of slechts enkele niches waardoor de plaat nog sterker wordt.

Label: Proper Records Datum: Januari 2009 Waardering: