Boek: Jan-Philipp Sendker - Het theehuis van Kalaw

Maartje (loveislikeakiss)
Julia besluit na jaren om haar vader te gaan zoeken, het is een paar jaar sinds zijn verdwijning. Ze heeft een brief gevonden, een niet verzonden brief naar Kalaw, ter attentie van een zekere Mimi. Dit is voor haar het teken om haar vertrouwde leven achter te laten en haar vader te gaan zoeken. Zo komt ze in Kalaw, Birma terecht. Om bij te komen van de reis gaat ze naar Het theehuis van Kalaw en daar begint een verhaal wat de gedachten over haar vader zullen veranderen.

Het verhaal dat U Ba vertelt, de man die Julia tegenkomt in het theehuis, is een prachtig verhaal over het Kalaw van vroeger. Over Tin Win, die een onheilsbode was volgens zijn moeder. Tin Win maakt veel mee in zijn leven, is voornamelijk onwennig maar leert dan dat de kracht van de liefde alles overwint. Liefde is sterker dan angst, liefde maakt dat blinden weer kunnen zien en kreupelen kunnen lopen. Tin Win gaat hierdoor stevig in zijn schoenen staan, tot hij wordt weggehaald uit zijn dorp om naar de hoofdstad Sagoon te gaan, naar een rijke oom.

Het verhaal van Tin Win wordt rustig verteld en samen met Julia kom je achter de identiteit van de persoon aan wie de brief was gericht. Het is een verhaal dat Julia in het begin maar nauwelijks kan geloven en voor de lezer is het ook moeilijk te bevatten. Voornamelijk door de culturele verschillen, het is soms lastig te geloven hoe anders het leven in andere landen is.

Het boek heeft nog een paar goede onverwachte momenten aan het einde van het verhaal en dat maakt het prettig om te lezen, tot op de laatste bladzijde. Het boek is een echte romantische roman en heerlijk om bij weg te dromen. De manier waarop de schrijver het heeft aangepakt maakt het echter meer een vertellersroman, wat ergens wel jammer is. Julia en U Ba hadden uit het verhaal kunnen worden gelaten en dat had meer ruimte overgelaten om de lezer in te wijden in de Birmaanse cultuur.

Jan-Philipp Sendker is van oorsprong een Duitse journalist. Hij is begonnen als Amerika-correspondent en werd later Azië-correspondent. Zijn kennis over Azië is terug te vinden in dit boek. Het is een soort inwijding in een wereld vol tradities en bijgeloof. Alles wat men moet weten staat in de sterren geschreven. De vele details in het boek maken het mogelijk om een goede vergelijking te maken tussen Birma en het westen.

Dit boek is het eerste van deze auteur dat in het Nederlands is vertaald van deze schrijver, maar hoogst waarschijnlijk niet de laatste. Een pakkende schrijver met een kennis in zijn achterhoofd wat zijn boeken intrigerend maken om te lezen.

Uitgever: Mistral ISBN: 9789049950958 Pagina's: 282