TV: Boer zoekt vrouw Extra

Chantal (rocha01)
Na het succes van drie seizoenen Boer Zoekt Vrouw wilde Yvon Jaspers even een jaartje niet tussen de boeren doorbrengen. Maar zoals zo vaak kruipt het bloed waar het niet gaan kan en besloot Yvon toch een mini-seizoen te maken van de succesvolle serie. Dit keer onder de naam Boer Zoekt Vrouw Extra. De titel verraadt het al, het gaat hier niet om een gewoon seizoen, maar om extra's. Onder 'extra's' verstaan ze bij de KRO een terugblik op de afgelopen seizoenen en nieuwe beelden die tonen hoe het de boeren sinds hun deelname is vergaan. Altijd leuk of toch uitmelken van een succesformule?

Kijkcijferhit
Dat Yvon Jaspers het nog altijd heeft, blijkt wel uit de kijkcijfers van de eerste aflevering van deze extra serie: drie miljoen kijkers. Ongekend hoe graag Nederland toch een kijkje in de boerenkeuken wil nemen. In deze eerste van vier afleveringen zien we boer Jan terug. Weet je nog? De boer die kwaad van tafel wegliep omdat hij zijn emoties niet de baas kon. De boer die zo erg traditioneel is wat betreft het rollenpatroon tussen man en vrouw (lees: boer en boerin). Leek zijn deelname aan het programma eerder vooral uit te lopen op een volledige afkeer van vrouwen, inmiddels heeft boer Jan zijn boerin gevonden. En wel in Pauline, die eerder de vrouw van boer Gerard leek te worden. Zo zie je maar weer... bij elke boer past een boerin.

Boer Jan tóch nog gelukkig

Naast boer Jan krijgen we ook 'lompe' boer Henk weer eens te zien, de bloembollenkweker die het vooral níet van zijn tact moest hebben tijdens het programma. Ook hij heeft zijn vrouw gevonden, evenals boer Teus. Kortom: de boeren lijken toch vaak na afloop van het programma alsnog goed terecht gekomen te zijn.

Eerste baby's
Yvon geeft in de eerste aflevering van deze serie aan ook trots te zijn op de eerste 'Boer Zoekt Vrouw-baby's'. Het is de kroon op haar werk, want doel van de serie was toch vooral te zorgen dat de boeren een nieuw leven met vrouw (en eventueel kinderen - voor de opvolging) zouden vinden.

Deze extra serie is leuk van opzet. De afwisselende verhalen van de drie voorgaande seizoenen zorgen voor een leuke mix. Er is ook nog wat ruimte ingeruimd voor nieuwe oproepen. In dit geval was er voor Riet de mogelijkheid om een nieuwe poging tot het vinden van een partner te doen. Zij viel eerder af bij één van de boeren. Het is dus toch stiekem nog een klein beetje 'dating-show', al is de overall gedachte achter deze serie vooral het terugkijken op een enorm kijkcijferhit, waar trouwens niets mis mee is.

Riet - nog altijd op zoek naar die ene boer...

Naast de levens van de boeren is er ook aandacht voor de oorsprong van het programma, die we in Engeland moeten zoeken. Dit verraste mij, want ik was er heilig van overtuigd dat dit een Nederlands idee was (een land met zóveel boeren, dat had toch gekund...). Yvon bezoekt de redactie van het tijdschrift dat destijds begon met een artikel waarin het op zoek was naar vrouwen voor Engelse boeren. En van het één kwam het ander, het programma draait nu in diverse landen, en bijna overal even succesvol.

Als ik een oordeel moet geven of dit nu uitmelken is of niet, dan moet ik toegeven dat mijn eerste gedachten bij het zien van de aankondiging wel die kant op gingen. Maar na het bekijken heb ik dit oordeel herzien. Het is een leuk programma, mede ook door de altijd verfrissende Yvon, dat het ook in dit 'tussenseizoen' erg goed doet bij de kijkers. De KRO heeft met Yvon en haar programma een hit in huis, die ze zeker vast moeten houden in deze roerige tijden in omroepland.

Voor de liefhebbers, de afleveringen uit deze extra serie kun je hier bekijken.

Zender: Nederland 1 - KRO Gezien op: Zondag 4 januari 2009