Boek: A.F.Th van der Heijden - Gentse lente

Maartje (loveislikeakiss)
Met dit boek vol kleine verhalen maakt van der Heijden zijn unieke schrijfstijl weer kenbaar. Na 30 jaar blijft hij onmiskenbaar zichzelf. Vele verhalen zijn oud, opgerakeld. Vijf ervan zijn nieuw en als geheel is het een geweldige combinatie. Daarnaast is de schrijver, zoals altijd, anders dan anderen door het in omgekeerde chronologische tijd te schrijven. Gentse lente is een geweldige toevoeging aan zijn repertoire.

Weerborstels was het Boekenweekgeschenk in 1992, Dichters slaags is een verhaal wat hij schreef in 1988. Het is mooi dat alles is samengebracht en gebonden, maar wat wel jammer is, is dat van de vijf nieuwe verhalen er eigenlijk maar één is uitgewerkt: Gentse Lente. Dit verhaal is zo herkenbaar, geschreven vanuit de ik-figuur. We kennen het allemaal immers, de nieuwe hotels waarvoor je bij alles een pasje nodig hebt om binnen te komen. Stel je voor dat je zonder pasje jezelf buiten je kamer sluit, in je onderbroek naar de receptie moet en slaapdronken in de parkeergarage belandt. Daarnaast valt van der Heijden ook te prijzen voor het kleine liefdevolle memoriam aan Joris Abeling wat erin verwerkt zit.

In vele andere verhalen is het boek heerlijk om aan het einde van ieder verhaal te raden hoe oud de hoofdpersoon was en in welke tijd het afspeelde. Vooral het laatste verhaal speelt zijn parten met verhalen over eerste liefdes, incest en bier. Ieder verhaal gaat over hetzelfde leven. Een andere deel van dat leven, een andere leeftijd in dat leven. Alle verhalen kunnen los van elkaar worden gezien en kennen samen geen rode draad, maar ze zijn wel een geheel. Sommige dragen veel bij, andere weinig. Sommige zijn lang, andere zeer kort.

Al met al is dit boek geweldig voor de liefhebber van Adrianus Franciscus Theodorus van der Heijden, en ook nog eens een goed begin voor wie hem wil leren kennen. Een bundel van verhalen, niet te lang maar wel zeer boeiend. Een goede toevoeging aan iedere boekencollectie.

1. Schwantje’s Fijne Vleeschwaren
2. Mystery guest
3. Gentse lente