CD: Seven Day Hunt - File This Dream

Joost Melis (Pink_Floyd)
Seven Day Hunt had net zo goed Seven Year Hunt kunnen heten. De bandleden hebben meer dan zeven jaar na een doorstart aan hun toekomst gewerkt en komen nu met het lang verwachte album File This Dream. Seven Day Hunt is herrezen uit de as van de Nederlandse progrockformatie Egdon Heath, een band die zich vanaf begin jaren tachtig al bezig hield met dit genre.

De oprichters, Valere Wittevrongel (drums) en Wolf Rappard (toetsen), hielden het in 1999 voor gezien en trokken de stekker uit Egdon Heath. De overige leden besloten echter door te gaan met een nieuwe bezetting. In 2000 werd een begin gemaakt, maar helaas moest de toenmalige zanger de band wegens drukte verlaten. Het werd een worsteling om de juiste richting te zoeken, te vinden en nieuw passend materiaal te verzorgen, en dat alles nog zonder zanger.

Toen de groep in contact kwam met zanger Han Uil was het uiteindelijke doel in zicht. Uil maakte kennis met de muzikale capaciteiten en de stukken van de formatie die, op tekstuele invulling na, zo goed als af waren. Het klikte en na al die jaren is daar nu File This Dream als resultaat. De heren hebben de niche progrock niet de rug toegekeerd, in tegendeel, met open armen wordt het genre ook op deze plaat ontvangen. De uitgestrekte opener is hier meteen het bewijs van, maar liefst veertien en een halve minuut vliegen de gitaarsolo's en -riffs, cleane vocals, keyboardpartijen en uitgespannen ritmesectie je om de oren. Ook de afsluiter is een uitgesponnen epos dat ingetogenheid afwisselt met stuwende uitschieters.

Het is een plaat die muzikaal en technisch goed in elkaar zit, al mocht de productie op gezette tijden net iets voller en ruiger. Heel soms zitten de (backing) vocalen aan het maximale bereik en komen er enkele geknepen noten door. Maar deze kleine zaken geven weinig smet op het eindresultaat. File This Dream bevat symfonische en progressieve kunststukken (meer dan de helft van de nummers klokt over de zeven minuten) waarin genoeg variatie, inventieve bruggen en technisch hoogstaande solo's zitten. Seven Day Hunt kan zich prima meten met de betere artiesten in het veld van de neo-prog.

Myspace
homepage

Label: Festival Music Datum: November 2008 Waardering: