DVD: Kidnapped

Lars (detulp050)
In eerste instantie was Kidnapped bedoeld als een doorlopende serie, waarbij er elk seizoen een nieuwe ontvoering centraal stond. NBC wilde daarbij een vaste cast aanhouden, ieder seizoen aangevuld met een aantal acteurs als 'betrokkenen' bij de desbetreffende ontvoering. Jammer genoeg trok de serie voor NBC te weinig kijkers en werd besloten om Kidnapped na vijf afleveringen al te cancelen. De Amerikaanse zender plaatste daarna de overige episodes -die al klaar waren- op hun eigen site om het geheel af te ronden. Het bleek dat de serie daar nog op een groot publiek kon rekenen, waardoor uiteindelijk het eerste seizoen alsnog volledig op televisie werd uitgezonden. In Nederland is Kidnapped wel direct in het geheel uitgezonden, op RTL4. Daar trok de misdaadserie een redelijk aantal kijkers, die na CSI direct door konden met hun volgende portie misdaad. Nu is het eerste (en gelijk laatste) seizoen op dvd verschenen.

Conrad Cain (een rol van Oscar-winnaar Timothy Hutton) is een rijke industrieel, die zijn roots heeft liggen in een achterstandswijk van New York. Hij is miljardair, heeft een leuk gezin, maar helaas ook een flink aantal vijanden. Zo wordt hij al tijden bedreigd en heeft hij daarom zelfs beveiliging ingehuurd. Zijn zoon, Leo (Will Denton), wordt bijvoorbeeld voorzien van een flinke bodyguard, Virgil (Mykelti Williamson). Deze kan helaas niet voorkomen dat Leo tijdens een bijzonder gewelddadig treffen wordt ontvoerd door een professioneel opererende organisatie. Virgil weet ternauwernood te overleven, maar Leo is verdwenen. Al snel krijgen Conrad en zijn vrouw Ellie (Dana Delaney) een losgeldeis van 20 miljoen dollar binnen. Ze willen op zich best betalen, maar huren voor de zekerheid ook de hulp in van voormalig FBI-agent Knapp (Jeremy Sisto). Deze is gespecialiseerd in het oplossen van ontvoeringszaken. Ondertussen roept de vrouw van de gewonde Virgil de hulp in van haar oom, FBI-agent King (Delroy Lindo). De onconventionele Knapp en de ervaren King zetten alles op alles om Leo veilig thuis te krijgen, maar het wordt al snel duidelijk dat het hier geen gewone ontvoeringszaak betreft. Ingewikkelde familiebanden, een bijna ongrijpbare criminele organisatie en bemoeienissen van alle kanten maken het niet makkelijk om grip op de zaak te krijgen.

Voor een zender als NBC zijn de kijkcijfers heilig. Begrijpelijk, want het is een commercieel bedrijf, maar het is wel jammer dat een serie als Kidnapped geen betere kans heeft gekregen. Kidnapped is namelijk een heerlijke misdaadserie, waarin een ontvoering niet even in een slordige drie kwartier wordt opgelost. We zien geen puur wanhopige moeder die continu emotioneel aan de keukentafel zit en geen driftige vader die alleen maar eist dat het wordt opgelost. Nee, in Kidnapped zien we een evenwichtig beeld van de betrokkenen bij de ontvoering, waarbij niet alleen de karakters van de 'good guys' worden uitgediept, maar ook van de criminelen krijgen we een goed beeld. Dat is niet alleen te danken aan de kwaliteit van de scriptschrijvers, maar zeker ook een verdienste van de uitstekende cast. Daarnaast is er geen sprake van een klassieke 'whodunnit'; je moet als kijker goed opletten en niets is wat het lijkt. Daardoor is Kidnapped een juweeltje voor de liefhebber van goede misdaadseries.

Als extra's bevat de box, bestaande uit een amaray-case met een kartonnen hoes, een aantal trailers en een korte documentaire over de serie zelf. Het is echt zonde dat het eerste seizoen van Kidnapped geen vervolg heeft gekregen. De 13 afleveringen, verzameld op drie dvd's, bieden namelijk een hoogstaande misdaadserie voor de liefhebber van actie en suspense.

Label: Sony Pictures Releasedatum: 21 oktober 2008 Kijkwijzer:
Waardering film: - Waardering extra's: