DVD: De brief voor de Koning

Chantal (rocha01)
Er worden de laatste tijd behoorlijk wat jeugdboeken verfilmd. Zo is dat ook het geval met het boek van Tonke Dragt, De brief voor de Koning. Vanaf 5 november is deze verfilming op dvd verkrijgbaar, net op tijd voor de bekende 'cadeaumaand'. Een goede marketingzet is het zeker te noemen. Deze avonturenfilm van Nederlandse bodem, met Yannick van de Velde in de hoofdrol, doet denken aan Lord of the Rings, maar dan voor een jeugdig publiek. Maar eens snel kijken of de film ook het aantal sterren van deze grote broer kan halen...

De brief
Tiuri (Yannick van de Velde) is een 16-jarige ridder in opleiding. Hij is woonachtig in een niet bestaand koninkrijk. Zijn opleiding begint op zijn einde te lopen en om deze af te ronden zal er een opdracht, een laatste proef, moeten worden volbracht. De opdracht is, samen met vier andere ridders in opleiding, een nacht door te brengen in de witte kapel.

Wanneer Tiuri in deze kapel zit, krijgt hij een brief overhandigd. Deze is bestemd voor de Koning van Unauwen, het buurland van het koninkrijk waarin Tiuri zelf woont. Hij moet de brief naar ridder Edwinem brengen. Helaas voor Tiuri blijkt deze ridder bij aankomst zodanig gewond te zijn dat deze het niet zal overleven. Hij stelt voor dat Tiuri de brief zélf naar de Koning brengt. Hiervoor moet hij naar Menaures, een kluizenaar in de bergen bij de grens tussen de twee koninkrijken. Dat deze tocht de nodige avonturen oplevert mag duidelijk zijn.

Boek en film
Voor diegenen die het boek niet hebben gelezen is het even zoeken naar de verhaallijn. Wanneer je deze eenmaal beet hebt, is het zeker een avontuurlijke film. De spannende dingen die Tiuri meemaakt weten je als kijker (jong én oud) best goed vast te houden. Dit geheel wordt versterkt door de muziek die bij de film is gebruikt. Hier is duidelijk sprake van een versterkende werking tussen beeld en geluid.

Dat Yannick van de Velde een goede acteur is, wisten we al van eerdere rollen die hij vervulde (In Oranje). Ook in deze film is zijn rol weer sterk. Op zeer jonge leeftijd is hij al in staat om emoties goed over te brengen op het publiek. We gaan in de toekomst zeker nog meer horen van deze jongen. Als één van de bijrollen het verdient er even uitgelicht te worden is het die van Quinten Schram. Hij speelt de vriend van Tiuri, Piak. Een goede rol door een veelbelovend talent.

Familiefilm
In principe is De brief voor de Koning wel een familiefilm te noemen, al zal het voor de allerjongsten soms iets te eng en minder goed te volgen zijn. Toch zullen kijkers vanaf zes à zeven jaar de grote lijnen best aardig kunnen volgen. De beelden zorgen ervoor dat het verhaal er soms gewoon wat minder toe doet. Ze nemen je mee naar de fictieve wereld van Tiuri.

Met de release op dvd hebben we weer een mooie Nederlandse verfilming van tevens een Nederlandse auteur. Het gaat goed met dit genre. De brief voor de Koning is zeker een aanrader. Een mooi verhaal, mooie beelden, mooie muziek en goede personages. Alles bij elkaar goed voor vier sterren.

Wat betreft de extra's kunnen we kort zijn: die zijn er niet. Dit is wel jammer. Het had best mooi geweest als de makers ons een kijkje achter de schermen hadden gegund. Juist bij dit soort verhalen en films levert dat interessant materiaal op. Maar helaas, bij deze release moeten we het zonder deze aanvullingen doen.

Label: Eyeworks Releasedatum: 5 november 2008 Kijkwijzer:
Waardering Film: Waardering extra's: n.v.t.