DVD: Snuf de hond in oorlogstijd

Chantal (rocha01)
De afgelopen jaren zijn er heel wat films van een soortgelijke stijl uitgekomen. Denk aan De schippers van de Kameleon en het vervolg daarop De scheepsjongens van Bontekoe. Allemaal heerlijke oer-Hollandse producties met een zuiver Nederlandse uitstraling. Gebleken is dat ze keer op keer goed worden ontvangen. Dat moet een inspiratie geweest zijn voor een nieuwe film binnen dit genre, die begin deze maand op dvd verscheen: Snuf de hond in oorlogstijd. Een film die Friesland in oorlogstijd laat zien. Een kleine geschiedenisles verpakt in een spannend en meeslepend verhaal. Wat is er idealer om je kinderen (en jezelf) anderhalf uur mee te vermaken?

Vrienden voor het leven
Nadat Tom's (Tom van Kalmthout) ouders door de Duitsers zijn gedood, wordt hij naar een weeshuis gebracht. Na een kort verblijf in het weeshuis wordt Tom door één van de nonnen naar Friesland gebracht waar hij bij zijn Oom Tjerk (Steven de Jong) zal gaan wonen. Tom heeft zijn oom nog nooit gezien en dat maakt de overgang best spannend. De moord op zijn ouders is hem niet in de koude kleren gaan zitten en dit uit hij door te schelden, mopperen en zich agressief te gedragen. Hij ziet dit als zijn manier om het verdriet om zijn ouders en de haat tegenover de Duitsers te verwerken.

Tom is door zijn verdriet en woede heel moeilijk benaderbaar. Ook zijn Tante Jeltje (Sanneke Bos) lukt het niet om toenadering tot hem te vinden. Als Jeltje's vader hem uiteindelijk meeneemt naar een nabijgelegen boerderij waar Tom een puppy mag uitzoeken, lijkt dit precies te zijn wat hij nodig heeft. Ondanks dat zijn oom niet blij is met de pup mag Tom hem toch houden. Tot vreugde van Tom, die in Snuf zijn enige vriend lijkt te hebben gevonden. De band tussen de twee groeit met de dag en samen proberen zij de oorlogstijd door te komen, met de nodige avonturen.

Een verhaal over vriendschap, liefde, haat, verdriet en oorlogsgeweld. Een combinatie van vele emoties die samenkomen in een mooi verhaal. De avonturen die Tom en Snuf meemaken lijken allemaal zo uit het leven gegrepen. Ook wordt de liefde tussen een kind en een dier heel mooi in beeld gebracht. Wanneer mensen niet meer tot iemand kunnen doordringen, door verdriet, woede of welke emotie dan ook, lijken dieren de ideale partner te zijn. Daarnaast wordt er een mooie morele 'onderboodschap' gebracht: niet alle Duitsers zijn verkeerd. Al is het woord 'onder' niet echt van toepassing, want de boodschap ligt er soms iets te dik bovenop. Toch kan het de algehele sfeer en kwaliteit van de film niet naar beneden halen.

Steven de Jong
Met deze film heeft Steven de Jong nog maar eens laten zien dat hij een kei is in het maken van kinder/jeugdfilms. Ondanks dat er in ons land vaak niet al te veel budget is voor het maken van dit genre films (en ook niet voor menig ander genre), weet De Jong een goede kwaliteit neer te zetten. Als het verhaal maar goed is en de uitwerking creatief, dan doet het geld er veel minder toe. Daarnaast wordt De Jong ook geholpen door een goede cast. Deze acteert op hele mooie wijze. Tom van Kalmthout zet een sterke rol neer als Tom. Ook een zichzelf regisserende Steven de Jong, als Oom Tjerk, draagt bij aan het goede eindresultaat. Snuf de Hond in oorlogstijd is, ondanks dat de insteek een jeugdfilm is, zeker een familiefilm te noemen. Enig minpuntje dat aangehaald kan worden is het feit dat er af en toe Duitse teksten worden gesproken. Deze zullen voor de jongste kijkers misschien een obstakel vormen. Maar groots mag dit minpunt niet genoemd worden. De beelden spreken voldoende voor zich om dit mankement op te vangen en het verhaal genoeg duidelijk te maken, ook voor de niet-Duitssprekenden.

Naast de film kent de dvd ook nog een 'making of'. Hierin wordt een kijkje achter de schermen gegeven tijdens het opnemen van de film. Dit is de enige extra die echter op de disc te vinden is, maar heel erg is dat niet. Het gaat per slot van rekening om Snuf, Tom en hun avonturen. Een regenachtige zondag in het verschiet? Kruip samen met je kids op de bank en geniet van een spannend verhaal. Laat je kinderen op een speelse wijze ook kennismaken met een stukje geschiedenis.

De film is geïnspireerd op de succesvolle boekenserie van Piet Prins. Voor de liefhebbers van Snuf en zijn baasje/vriend Tom is er vanaf november weer een serie te zien op televisie. De EO zendt de film als vierdelige serie uit. Na deze afleveringen gaan ze door met een viertal delen die gebaseerd zijn op het boek Snuf en de Vliegende Volckert. Voorlopig kunnen we dus nog voldoende genieten van Snuf de Hond.

Label: RCV Releasedatum: 6 oktober 2008 Kijkwijzer:
Waardering Film: Waardering extra's: