CD: Marc O'Tool - My Manifest

Joris (Scylla)
Mark O'Toole is de naam van de bassist van het welbekende Franky Goes to Hollywood, maar de muziek die zijn bijna-naamgenoot Marc O'Tool maakt is bepaald andere koek. Naar eigen zeggen ben je bij deze Duitse DJ aan het juiste adres als je op zoek bent naar betrouwbare progressive house, techno en stampende electro. Na Sea of Sin is My Manifest zijn tweede non-stop mixplaat. Dat hij niet uit de vruchtbare technostad Berlijn komt waar ondere andere zijn beroemde collega's Magda, Michael Meyer en Ellen Alien wel hun roots hebben liggen wil nog niet zeggen dat hij niet van wanten weet - op My Manifest is best een flink feestje te bouwen.

Een cd als deze te recenseren is niet één van de makkelijkste zaken, vooral niet als het om een onbekende DJ als Marc O'Tool gaat. Waar collega's waslijsten aan mixtapes op hun Wikipedia's hebben staan, hééft deze arme Marc niet eens een Wikipedia. Ook zijn Allmusic beschrijving gaat niet veel verder dan "electro" maar dat doet deze lekkere plaat niet bepaald veel eer aan. Zijn geluid is vergelijkbaar met bovengenoemde collega's, waarmee vooral de vergelijking met het donkere geluid van Ellen Alien getrokken kan worden. Echt zwaar gaat het er op My Manifest niet aan toe, het ritme wisselt vrijwel nergens en het is vooral een lichte beat die op de derde track - 'Anorexia' - wat aangevuld gaat worden met een flinke bovenlaag. Een climax wordt er niet echt opgebouwd, daarvoor zullen we tot over de helft moeten wachten. Het strakke tempo gaat dan wat meer op en neer en met 'Sea of Sin' begint de plaat een wat melodieuzer karakter te krijgen.

My Manifest is een aardige plaat die niet al te snel gaat vervelen. Dit komt niet bepaald omdat er nu zo veel wordt afgewisseld, maar omdat het één lekker geheel vormt om flink op door te stampen. Hier en daar doen sommige synths wel wat goedkoop aan en de bassen hadden af en toe ook wel wat flinker mogen worden aangezet. Maar met dit manifest levert Marc O'Tool een prima visitekaartje af. Nu maar hopen dat het hem helpt wat vaker aan de bak te kunnen.

Label: Mauritius Music Datum: Juli 2008 Waardering: