Boek: Michio Kaku - Onmogelijke natuurkunde

Patrick (maduropa)
De "Science" van Science Fiction toont ons vaak onmogelijke feiten, denk hierbij aan het overschrijden van de lichtsnelheid of het 'beamen' van personen naar bijvoorbeeld een ruimteschip. Maar die SF-series uit de jaren zestig toonden ons ook een heleboel toekomstideeën die tegenwoordig realiteit zijn geworden. Neem bijvoorbeeld de enorme dataopslag op micro sd-kaartjes of de nanotechnologie die kleine en energiezuinige chips mogelijk maakt. Krachtvelden zijn op dit moment nog niet mogelijk, net zoals lichtzwaarden en robots met een eigen bewustzijn. Dit zijn onmogelijkheden van de eerste orde volgens Michio Kaku. In de tweede orde vinden we bijvoorbeeld het sneller reizen dan het licht. In de derde orde vinden we uiteindelijk het perpetuum mobiel en de helderziendheid terug. Bij dat laatste heb je namelijk deeltjes nodig die terugreizen in de tijd en je zo de toekomst kunnen vertellen, de zogenaamde Tachyonen.

Michio Kaku is in 1947 in Californië geboren als zoon van Japanse Immigranten. Na onder andere eerste te zijn geworden in zijn schaakteam op school, studeerde hij summa cum laude af met natuurkunde als hoofdvak. Sinds 1969 is hij begonnen met het publiceren over de snaartheorie en de quantumtheorie. Naast het onderzoeken en schrijven heeft hij ook ruim 25 jaar lesgegeven aan de universiteit van New York. Alsof dat nog niet genoeg is, verschijnt hij ook nog geregeld op tv en in een aantal documentaires. Voor de BBC presenteerde hij de vierdelige tv-serie 'Time'. daarnaast presenteerde hij voor Discovery Channel het programma '2057'. In dit programma toonde hij een blik op de wereld zoals die in 2057 zou kunnen bestaan. Zijn meest recente boek Onmogelijke natuurkunde scoorde al hoog in de New York Times Best-seller list.

Michio Kaku

Het boek Onmogelijke natuurkunde eist wel wat voorkennis van de lezer. Zo is het duidelijk een pré als je al een liefhebber van Science Fiction bent en dan ook de nodige series hebt gezien. Dit vooral omdat de auteur situaties en mogelijkheden uit die series gebruikt om bepaalde feiten duidelijk en eenvoudig uit te leggen. Een tweede vereiste is dat je wel wat kennis van natuurkunde moet hebben, dit helpt duidelijk om het geheel sneller te begrijpen. Daarnaast toont de auteur ook de vereisten welke eerst voldaan moeten worden voordat het onmogelijke mogelijk zal worden. Neem bijvoorbeeld de ruimteschepen. Technisch vernuft voor het bouwen ervan bestaat al, maar vanwege de enorme omvang en andere praktische problemen zullen deze in de ruimte zelf gebouwd moeten worden. Maar hoe krijg je al het bouwmateriaal ter plaatse op een goedkope manier? Het boek valt duidelijk niet onder de noemer van licht leesvoer. Het is dan ook beter om het in meerdere etappes uit te lezen. Om precies te zijn in 15 keer, exact het aantal hoofdstukken van het boek. Na afloop ben je heel wat wijzer geworden.

Uitgever: Uitgeverij Pearson ISBN: 9789043015387 Pagina's: 288