Film: Blind Date

Laura (Oplaatbatterij)
Blind Date is na Interview de tweede Amerikaanse remake van een film van de Nederlandse filmmaker Theo van Gogh. Van Gogh, die in 2004 werd vermoord, maakte het origineel in 2004 met Renée Fokker en Peer Mascini in de hoofdrollen. De remake is geregisseerd door Stanley Tucci en dit keer worden de hoofdrollen vervuld door Tucci zelf en Patricia Clarkson.

In de openingsscène zien we Don (Stanley Tucci) als goochelaar zijn kunstjes vertonen in een restaurant. In het publiek zit Janna (Patricia Clarkson). De voice-over, de stem van een meisje, vertelt dat dit zijn vrouw is. De rest van de film verlaten we het restaurant niet meer. We zien de twee op verschillende afspraakjes die ze via contactadvertenties met elkaar in het restaurant hebben. De ene keer plaatst zij een advertentie, de andere keer doet hij het. Steeds lopen de afspraakjes uit op ruzie. Al snel blijkt dat ze dit doen omdat ze een groot trauma maar niet kunnen verwerken en op deze manier proberen hun huwelijk nieuw leven in te blazen.

Het is jammer dat al zo snel wordt verklapt dat de twee getrouwd zijn en waarom ze elke keer afspraakjes maken. Als de kijker dit niet meteen had geweten, was er nog iets mysterieus aan deze blind dates geweest en konden er vragen gesteld worden als 'wie zijn deze mensen?' en 'waarom spreken ze steeds met elkaar af?'. Wat er overblijft is slechts de vraag welke rollen de twee nu weer zullen innemen en met wat voor ruzie de date zal eindigen.

Ook het feit dat er zo weinig figuranten zijn, maakt de film er niet beter op. De focus wordt heel erg op het echtpaar gelegd, en na de zoveelste blind date kennen we het trucje wel. Terwijl het toch een interessant gegeven is dat bijna alle bijrollen worden vertolkt door Nederlandse acteurs. Hierin is de (relatief) grootste rol, die van ober, voor Thijs Römer. Maar ook zien we Georgina Verbaan en Peer Mascini komt ook nog even voorbij. Helaas blijven deze rollen erg beperkt.
Een aardig detail is overigens wel het merk sigaretten dat Don rookt, namelijk 'van Gogh'. Ook staat er een cactus op het toilet. Een paar kleine knipoogjes naar onze filmmaker.

Hoewel Theo van Gogh droomde van Amerikaanse remakes van zijn films, zal hij met deze niet erg blij zijn geweest. Het is het allemaal net niet. Wat een erg mooi en interessant drama had kunnen worden, is nu slechts het schouwspel van twee mensen die veel ruzie maken.

Label: A-film Releasedatum: 18 september 2008 Kijkwijzer:
Waardering film: