Boek: Bart Peeters - De gevaren van zes snaren

Chantal (rocha01)
We kennen de sympathieke Belg Bart Peeters vooral als zanger en presentator. Maar dat hij ook boeken kan produceren laat hij zien met het boek De gevaren van zes snaren. Samen met Yurek Onzia -schrijver, journalist en muzikant- geeft hij in dit 111 pagina's tellende handvest een mooie aanzet om als beginnende gitarist de eerste (zuivere) akkoorden uit je gitaar te krijgen. Zeker, er zijn tal van andere mogelijkheden zoals internet en diverse dvd's en cd's om deze kunst onder de knie te krijgen, maar er is toch nog ruimte voor een boek als dat van onze Bart. De meerwaarde van het boek zit ook onder meer in de bekende liedjes die er in staan. Nu eens niet de bekende 'lesmateriaaldeuntjes' die de meeste muziek cursussen bevatten, maar Neder- en Belgenpopsongs van onder andere Van het Groenewoud, Clouseau en Henny Vrienten. Het maakt het oefenen zoveel leuker als je iets herkenbaars kunt spelen. Aan de slag dan maar.

Overzichtelijk
Bart Peeters en zijn compaan Onzia zijn erin geslaagd een overzichtelijk boek af te geven. Het leert je op een aangename manier om je gitaar ter hand te nemen en er je eerste muzikale schreden mee te zetten. Zoals al eerder gezegd zijn er veel andere, wellicht modernere manieren om te leren spelen, maar het aloude geschreven boek doet het nog altijd goed. Zeker als het op is gebouwd zoals De gevaren van zes snaren.

Via de kop 'Gitaarmethodiek' worden de basisregels en manieren van gitaarspelen uitgelegd. Het is uiteraard nodig deze eerst door te nemen voor je er als beginner aan kunt gaan denken ook daadwerkelijk een nummer uit die zes snaren te gaan krijgen. Gaandeweg het boek worden deze basisbeginselen steeds verder uitgebreid. Dit gebeurt dan aan de hand van bekende Neder- en Belgenpopsongs. Door het boek heen tref je ook nog diverse citaten aan van zowel mannelijke als vrouwelijke gitaarhelden. Het verrijkt een anders misschien saaie les.

Vormgeving
Naast de gitaarmethodieken, akkoordenschema's en alle andere 'geschreven' woorden laat Peeters zien van nog meer markten thuis te zijn. Hij toont in De gevaren van zes snaren ook zijn grafische talent. Dit maakt het een leuk boek met afwisseling tussen 'droge' lesstof, vlotte nummers en visuele aantrekkelijkheid. Een mooi geheel dus, dat zeker wel vier sterren waard is. Heb je ergens nog een gitaar in het stof staan, afstoffen dan maar en vooruit met de geit... Over een week speel je 'Liefde voor muziek' vlekkeloos (als je een klein beetje talent hebt dan wel te verstaan, Peeters is géén tovenaar natuurlijk!). Peeters' motto door het boek heen is vooral: 'GEEF NOOIT OP'!

Uitgever: House of Books B.V ISBN: 9789044319873 Pagina's: 111