Boek: Ilja Leonard Pfeijffer - Het grote baggerboek

Chantal (rocha01)
'Bagger', het is zo'n woord dat we allemaal wel eens gebruiken. Iedereen op zijn eigen wijze en met een eigen bedoeling. Maar weten we eigenlijk wel wat het woord 'baggeren' betekent? Ilja Leonard Pfeijffer probeert in zijn roman Het grote baggerboek door middel van een verhaal te vertellen wat het baggerleven inhoudt: letterlijk of figuurlijk? Ontdek het zelf...

Kort verteld
In het kort komt de inhoud van het boek op het volgende neer: Een baggeraar is in het Midden-Oosten aan het werk voor zijn werkgever. Het leven aan boord van De Koninklijke B.V. bestaat vooral uit het pesten van collega's en uitjes naar de wal. Als de mannen dan inderdaad de mogelijkheid krijgen van boord te gaan, staat een bezoek aan een bordeel hoog op het lijstje. Dit bezoek loopt echter niet zoals gepland en eindigt ermee dat één van de mannen met een weesjongetje opgescheept raakt. Gevoelens voor het mannetje komen dan al snel.

De gebeurtenissen aan boord van De Koninklijke B.V. worden verteld door een baggeraar, in opdracht van zijn psychiater. In de periode dat de baggeraar zich met zijn verhaal bezighoudt, wordt hij onderzocht en geobserveerd door de psychiater. Het resultaat? Het grote baggerboek, een leven in de bagger bezien van binnenuit.

Ilja Leonard Pfeijffer

Schrijfstijl
Zoals we van Pfeijffer gewend zijn, is het taalgebruik verre van gebruikelijk. Voor dit boek heeft hij gekozen voor een mengeling van allerhande 'slang'. De schrijver heeft uit een vijver aan taalvarianten gevist en dat leidt tot het gebruik van plat Haags tot bekakt studentengezeik. Het is wel even wennen en soms moet je zinnen enkele malen opnieuw lezen om de daadwerkelijke betekenis ervan te achterhalen. Soms helpt het om de zin hardop uit te spreken, zoals dat ook vaak het geval is bij dialecten.

De komische noot zit hem in de verbasteringen van de diverse zegswijzen die onze taal kent. Om maar even twee voorbeelden uit het boek aan te halen: "...zo is deze jongen dan ook wel weer gebekt met zijn vogeltje..." en "...dat ken je op je gebroken klompen natellen...". Ze komen allemaal voorbij en ze roepen vaak ook wel herinneringen op. We kennen allemaal wel iemand in onze omgeving die ze ook gebruikt. De titel van dit boek mag dan het woord 'bagger' in zich hebben, het resultaat is dat absoluut niet. Ongetwijfeld zullen er groepen mensen zijn die dit helemaal niets vinden, maar daar is op zich niets op tegen. Je hóeft het niet goed te vinden. Voor elk soort boek en voor elk soort taalgebruik is immers een doelgroep, zo ook voor Het grote baggerboek. Lees je elke vrijdag graag de column van Pfeijffer in NRC Next, zie je de man graag sjofel gekleed naar het boekenbal gaan dan is dit boekje vast iets voor jou. Het is dan wel geen nieuw boek (het origineel kwam al in 2004 uit), toch is deze pocket het vermelden nog eens waard. Het boek doet in ieder geval het wat excentrieke, warrige uiterlijk van de schrijver eer aan.

Uitgever: Maarten Muntinga ISBN: 9789041707352 Pagina's: 204