Boek: Holly Shumas - Ik wil een man die toveren kan

Chantal (rocha01)
Ondanks dat de vakantieperiode voor de meesten er alweer op zit, toch nog even een echt vakantieboek op FOK!: Ik wil een man die toveren kan. Dit boek, geschreven door Holly Shumas, is een heuse chicklit, het genre dat het altijd goed doet aan het strand of bij het zwembad. Maar niet getreurd, als je al op vakantie bent geweest, kun je het ook lekker op de bank lezen. De benen opgetrokken, een kop thee en een rol biscuit bij de hand en Shumas' boek op schoot. Het klinkt gewoon heel aantrekkelijk. Je zou als man bijna om gaan, toch?

De wereld van internetdaten
Nora is een jonge vrouw van 29 jaar. Onzeker over zichzelf en haar leven is ze altijd bezig met zelfkritiek. Alles wat in haar leven gebeurt, wordt door haar onder de loep genomen. Ze leidt een zogenaamd 'meta-leven', zoals zij het noemt. Haar carrière is niet echt wat ze ervan had verwacht. Ze werkt als administratief medewerkster in een dierenasiel. Daar houdt ze zich vooral bezig met het schrijven van profielschetsen van honden om deze zo aan een baasje te helpen. Haar hart ligt echter bij de literatuur en journalistiek.

Op een dag besluit ze, hals over kop, haar baan bij het asiel op te zeggen. Zonder enig vangnet staat ze na vier weken op straat, wat nu? Nora besluit zich als internetgoeroe op te werpen. En wel als goeroe op het gebied van profielen schrijven voor dating sites. Het is haar, ook uit eigen ervaring, opgevallen dat de meeste profielen op deze sites te veel 'gekken' aantrekken en er dus te weinig matches worden gemaakt. Haar roeping lijkt te zijn gekomen. Maar zoals het Nora betaamd, slaat ook de twijfel meteen weer toe. Ze krijgt haar eenmansbedrijfje niet echt van de grond en dit werkt ook door in haar privéleven. Haar nieuwe vriend, Dan, krijgt het zwaar te verduren met de wispelturige Nora, altijd maar zoekend naar meer en beter. Wordt het niet eens tijd dat ze aan zichzelf gaat werken, haar eigen profiel gaat bijschaven?

Chicklit ten top
Ik wil een man die toveren kan is de ultieme chicklit. Er zullen maar weinig mannen zijn die dit boek kan bekoren. Dat is ook niet de bedoeling van het genre. Puur geschreven voor de eigentijdse vrouw die lekker weg wil zwijmelen in een niet al te diepgaand verhaal, op zoek naar herkenbare situaties uit haar eigen leven. Het zijn de eisen waar Shumas' boek aan voldoet. De schrijfwijze is lekker vlot, korte en overzichtelijke hoofdstukken. Elk hoofdstuk wordt voorafgegaan door een profielschets van de persoon die in het betreffende stuk centraal zal staan. Dit maakt het een leuk en afwisselend boek, waarbij de functie van de profielschets meteen duidelijk wordt. Het helpt je de persoon beter te leren kennen waardoor je meer gevoel krijgt bij de personages.

Een chicklit blijft wel een vluchtig iets, je zult het boek niet snel een tweede keer lezen. Daar is niets mis mee, soms is het gewoon lekker om jezelf onbezonnen in een zwijmelverhaal te kunnen verliezen. Dit boek is daar een prima methode voor. Binnen het genre van de chicklits zou je kunnen gaan voor vier sterren, maar in het boekengenre als geheel is drie sterren toch meer op zijn plaats.

Uitgever: A.W. Bruna ISBN: 9789022992791 Pagina's: 277