Boek: Dean Lorey - De Nachtmerrie Academie

Patrick (maduropa)
Ferrie Benjamin heeft een klein probleemp. Telkens als hij een nachtmerrie heeft, gebeuren er rare dingen. Verschrikkelijke monsters dringen zijn kamer binnen en richten daar een ravage aan. Zijn ouders begrijpen er niets van en denken dat Ferrie zelf die rotzooi maakt. Als Ferrie dan op een avond bij een vriendje gaat logeren gaat het uiteraard mis. Maar er zijn ogen die de jongen in de gaten houden, andere ogen dan die van de monsters. Ferrie heeft namelijk 'de gave'. Hij kan poorten openen naar het 'Nedergindse', een wereld vol met monsters die niets liever willen dan de wereld vernietigen. Gelukkig is er het 'Bureau Nachtmerries', hier zetelen mensen die wel het beste met de wereld voor hebben. Ze zorgen ervoor dat kinderen met de gave deze leren te beheersen op de 'Nachtmerrie Academie'. Zo kijken ze of iemand goed is in het openen van poorten (Nedermagiër), of juist de monsters kan bevechten (Uitdrijver). Maar Ferrie blijkt zowel een Nedermagiër als een Uitdrijver, een zogenaamde Dubbele-Dreiging, te zijn. Sterker nog, hij kan poorten openen tot aan de vijfde en laatste ring, en dat trekt de aandacht van de Genaamden, nachtmerriewezens van het zwaarste kaliber. Ergens in de normale wereld zwerft al een Genaamde rond en deze bouwt langzaam maar zeker zijn leger op.

Dean Lorey is geen onbekende in Hollywood. Als scriptschrijver was hij bijvoorbeeld verantwoordelijk voor de film Major Payne met Damon Wayans uit 1995. Ook bij Jason goes to Hell: The final Friday was hij verantwoordelijk voor het script. Het is duidelijk dat Dean Lorey wat dat betreft wel thuis is in het horrorwereldje. Dean woont tegenwoordig in California, maar spendeerde zijn eerste acht jaren in Florida. Daarna verhuisde hij met zijn ouders naar Georgia, het was een zeer bosrijke omgeving, ideaal voor een avontuurlijke jongen. Naast het schrijven van filmscripts heeft hij ook een aantal films en tv-series geproduceerd. Met die connecties is het niet vreemd dat Universal Studios op dit moment aan het kijken is of De Nachtmerrie Academie verfilmd zou kunnen worden. Het tweede deel verschijnt binnenkort in Amerika in de winkels en Dean is druk bezig met het derde boek.

Als je als thema een kleine jongen, een magische wereld en daarnaast een school in diezelfde magische wereld kiest, kun je verwachten dat mensen meteen aan Harry Potter denken. Maar er is slechts één vergelijking met die andere serie te maken, ook volwassenen kunnen genieten van dit boek welke bedoeld is voor kinderen vanaf negen jaar. Maar ofschoon er van duistere zaken zeker sprake is in dit boek, is het toch veel lichter, maar genoeg over vergelijken. De auteur heeft zijn best gedaan om een nieuwe (nachtmerrie)wereld te scheppen en toont deze dan ook graag aan zijn lezers. Zo kun je op de (Engelstalige) website van de auteur een flink aantal inwoners bewonderen, alsmede ander artwork. Zeker vanwege de op handen zijnde verfilming is dit boek er eentje om in de gaten te houden. Een absolute aanrader voor de jeugdige lezer die wel van een leuk en spannend griezelboek houdt.

Uitgever: De Fontein ISBN: 9789026123566 Pagina's: 272