Boek: National Geographic - De complete digitale videogids

Patrick (maduropa)
Je wilt eindelijk weer eens gaan filmen, je hebt nog ergens een oude Hi8 filmcamera kunnen vinden maar je weet dat het alles behalve mooie beelden zal opleveren in het tijdperk van de HD-tv's. Je gaat dus overstappen op een nieuwe digitale videocamera, maar waar moet je op letten. Een tape, mini-dvd, harde schijf of zelfs flash-geheugen. Het is allemaal mogelijk tegenwoordig. En na afloop, wat dan? Jaag je je vrienden en kennissen angst aan met de zin, "Willen jullie de video zien?" Of ga je de beelden op internet zetten en stuur je ze gewoon een e-mailtje met de link. Allemaal vragen die beantwoord worden in het boek De complete digitale videogids.

National Geographic staat al jaren in hoog aanzien wat betreft fotografie. Maar ook de films scoren die hoge waardering. Eén van die filmmakers is Richard Olsenius, de auteur van dit boek. Richard begon in 1966 als fotograaf. In 1970 fotografeerde hij vooral voor de Minneapolis Tribune. Voor zijn foto's reisde hij de hele wereld rond. In 1981 stapte hij over naar het bewegende beeld en op het schrijven van boeken. Vanaf 1986 begon hij met het werken voor National Geographic. Als een echte alleskunner componeerde hij zelfs zijn eigen filmmuziek.

Richard Olsenius

Het boek is zeer leesbaar en begint logisch. Na een korte historie krijgt de lezer de keuze van zijn toekomstige camera voorgeschoteld. Voor deze keuze is vooral je filmdoel een belangrijke leidraad. Daarna volgt het filmen zelf. Wat de belangrijke punten zijn komt per type film (situatie) naar voren. Als er eenmaal gefilmd is kan er bewerkt worden. De auteur beperkt zich hierbij tot twee basisprogramma's die op iedere moderne computer aanwezig zijn. Windows Movie Maker en Apple's iMovie. Ofschoon verschillend zijn er toch veel overeenkomsten tussen beide programma's. Richard loodst de lezer in ieder geval in zeven stappen door elk programma. Het zijn zeven essentiële stappen voor het bewerken van een film. Na afloop eindigt het boek met tips over de distributie, oftewel films op dvd, ipod's of internet plaatsen.
Het boek oogt zeer netjes en je zou het eenvoudig mee kunnen nemen als je een iets grotere cameratas hebt aangeschaft. Op die manier kun je tussen het filmen door nog wat nuttige tips doornemen, want daar zit het boek vol mee. Het is dan ook zeker een goede keuze voor een enthousiaste hobbyfilmer die meer uit zijn filmcamera en films wil halen.

Uitgever: National Geographic ISBN: 9789089270054 Pagina's: 160