CD: Simian Mobile Disco - Sample and Hold

Joris (Scylla)
De succesvolle danceformatie Simian, bij het grote publiek bekend geworden nadat Justice hun track 'Never Be Alone' onder handen nam, viel in 2005 uiteen. Twee leden gingen echter gewoon door onder de noemer Simian Mobile Disco. In de afgelopen drie jaar zijn al een aardig aantal platen van dit Britse producersduo verschenen. Attack Decay Sustain Release is waarschijnlijk het bekendste album van de twee. Bij Wichita Recordings brengen James Ford en James Anthony Shaw nu Sample and Hold uit, een cd waarop hun eigen tracks van Attack Decay Sustain Release zijn geremixt door bevriende DJ’s. Een soort heruitgave dus, maar dan net even anders.

De tracklist mag dan grotendeels overeen komen, de pompende dance van het tweetal is flink onder handen genomen. Zo heeft Simon Baker 'Sleep Deprivation' flink uitgebouwd naar een track die nauwelijks meer te herkennen is, maar daarom nog niet minder meeslepend is. Invisible Conga People heeft wel wat herkenbare elementen over gelaten in 'I Got This Down', maar het van een flink ambient jasje voorzien. De bekende track 'Hustler' is door ene Joakim van een remix voorzien, die duidelijk niet al te veel aan dit succesnummer durfde te sleutelen, afgezien van een wat vollere beat en wat mindere aanwezige synths. Shit Robot steekt Ford en Shaw naar de kroon met een heerlijke uitvoerige interpretatie van 'It’s the Beat'. Het stampende 'Tits & Acid' is door Oscillation van een flinke dosis rock voorzien en doet daarmee niet onder voor het origineel. Niet elke geremixte track kan tippen aan het origineel van Simian Mobile Disco, dat moge duidelijk zijn. Ford en Shaw zijn echter niet de beroerdste en geven met deze funky, eclectische danceplaat alle eer aan de verschillende DJ’s.

Voor diegene die Attack Decay Sustain Release niet hebben gehoord maakt deze plaat misschien een wat vreemde indruk. De enige gemene deler van de tracks op Sample and Hold is immers het origineel. Het leuke van deze plaat is nu net dat het een goed overzicht geeft van het huidige muzikale spectra, en wat voor een toverkunstjes de verschillende minimal en ambient DJ’s, maar ook de hardere beukelaars, hebben weten uit te voeren met het sterke Attack Decay Sustain Release. Daarom doet Sample and Hold dan ook zeker niet onder voor het origineel en bevat het een tiental sterke tracks waarbij men moeilijk stil kan blijven zitten. Een aanrader voor elke dance-fan en een aanrader voor elke Simian-fan in het bijzonder.

Label: Wichita Recordings Releasedatum: 28 Juli 2008