Boek/DVD: Het Levende Rif - National Geographic

Joost Melis (Pink_Floyd)
De grootste levende massa op aarde is niet een kudde olifanten of een groep nijlpaarden bij elkaar maar het Great Barrier Reef. Dit betoverende staaltje natuurfenomeen is zichtbaar vanaf de ruimte en herbergt een immense diversiteit aan organismen. Samen met het Great Barrier Reef zijn er wereldwijd gelukkig nog veel meer van deze prachtige riffen te vinden. Het bedrijf ScubaZoo specialiseerde zich de laatste jaren in het vastleggen van de wonderen van deze onderwaterwereld. Zowel met een videocamera als een spiegelreflexcamera probeerde dit team de kleuren, bijzonderheden en evolutionaire hoogstandjes op de gevoelige plaat te leggen. Het resultaat van deze vele duikexpedities is nu gebundeld in een mooi vormgegeven hard-cover boek inclusief DVD, Het Levende Rif.

Het boek is opgedeeld in een aantal onderwerpen waarin de bijzonderheden van vooral de fauna centraal staan. Het eerste hoofdstuk licht een tipje van de sluier op van de diversiteit. Met behulp van prachtige foto's (vaak pagina groot) en korte begeleidende teksten nemen de makers je mee naar de wereld die zij regelmatig door een duikbril bekijken. Close-up's en wide-angle shots zijn veelal aanwezig en de meest vreemdsoortige vissen, koralen en andere kleurrijke organismen passeren de revue.

In het grootste hoofdstuk van het boekwerk, "Overleven" wordt met name visueel aandacht besteed aan roofdieren, hun wapenuitrusting, misleidende en tactische camouflage, schoolvorming ter verdediging van al het predatoriale kwaad. Ook de symobiotische samenwerkingsverbanden tussen verschillende organismen worden simpelweg magistraal weergegeven. Niet alleen de beelden zijn indrukwekkend, maar de korte tekstuele uitleg, commentaar en anekdotes zorgen daarnaast voor genoeg diepgang en informatie om het geheel zeer interessant te maken.

De toegevoegde DVD heeft als additionele waarde uiteraard de bewegende schoonheid die aan je voorbij trekt. Verwacht echter geen National Geographic commentaar, want het blijft bij een rustgevend muziekje op zijn tijd. Je mist als kijker op bepaalde momenten wel een toelichting. Qua educatie of ontwikkeling is er dus meer uit het boek te halen, maar dat neemt niet weg dat ook de bewegende beelden de moeite waard zijn.

Het boek kan ook prima als salontafelmodel dienen, want er doorheen bladeren levert al genoeg wow-momenten op. Een vakantie boeken naar één van deze oorden dringt zich meteen bij je op, maar de uiteindelijke thuisblijvers zullen zich ook zeker vermaken met dit staaltje vakmanschap.

Uitgever: National Geographic ISBN: 9789089270047 Pagina's: 359