DVD: De Co-Assistent

Lars (detulp050)
De afgelopen jaren heeft de ziekenhuisserie een ware comeback gemaakt. Al in de jaren negentig raakten miljoenen mensen verslingerd aan de avonturen van het ziekenhuispersoneel van County General in E.R. Enige jaren geleden brak er nog een ziekenhuisserie door in televisieland: Grey's Anatomy. De serie toonde het leven van een aantal artsen in opleiding en wist met name een wat jonger publiek aan zich te binden dan bij E.R.. Net5 scoorde behoorlijke kijkcijfers met de Amerikaanse serie en zag wel brood in een Nederlandse equivalent. Het werd De Co-Assistent. Beter goed gekopieerd dan slecht verzonnen, want ook deze serie volgt artsen tijdens hun opleiding, maar dan in een Nederlands ziekenhuis. De serie is sinds kort op dvd verkrijgbaar.

In De Co-Assistent staat uiteraard niet Meredith Grey centraal, maar de jonge en charmante Elin Dekkers (Hannah Verboom), een arts in opleiding, die worstelt met de balans tussen carrière en haar sociale leven. Ziet u al overeenkomsten tussen Meredith en Elin? Toch is het niet alleen maar gekopieer van Nederlandse zijde, integendeel. De Co-Assistent is namelijk gebaseerd op de gelijknamige autobiografische roman van Anne Hermans (pseudoniem) en is daardoor geheel gestaafd op werkelijke ervaringen van een co-assistent. Daarom heeft Elin (in tegenstelling tot Meredith) ook een vriendje thuis zitten en zitten we niet continu te kijken naar de meest spectaculaire operaties. Maar, zoals in elk leven, wordt ook Elin vaak blootgesteld aan de verleiding van de knappe collega's en 'stomende' artsen. De Co-Assistent heeft qua soapgehalte veel weg van Grey's Anatomy, maar verder houdt eigenlijk elke vergelijking wel op. Al was het maar omdat we het in Nederland moeten doen met Michiel Huisman in plaats van Patrick Dempsey.

Qua sfeer, snelheid en spektakel is De Co-Assistent geen E.R. en geen Grey's Anatomy. Het ziekenhuisleven is, door scriptschrijvers Ronald Giphart en Jeroen van Baaren, namelijk heerlijk ingetogen neergezet en vrijwel nergens worden er stukjes Hollywood naar binnen gehaald. Toegegeven, een beetje spektakel had de serie misschien wat meer spice meegegeven, maar deze setting houdt de sfeer lekker luchtig. Qua acteerwerk zitten er natuurlijk een aantal Nederlandse kanjers in De Co-Assistent. Met name Kasper van Kooten en Thom Hofmann staan hun mannetje; Hannah Verboom doet echt haar best, maar moet het in het eerste seizoen meer van haar verschijning hebben dan van haar acteerkwaliteiten. Daarnaast zijn er enkele citaten uit het boek zo geforceerd in de teksten van Hannah Verboom gefrommeld dat het soms wel erg gemaakt overkomt. Daarnaast is wel duidelijk dat de serie met een niet al te hoog budget is gemaakt. Wellicht is dat ook de reden dat elke aflevering maar een half uur duurt; we zullen het volgend seizoen merken, want dan zal een episode een heel uur zendtijd opslokken.

De release op dvd is vrij aardig. De disks, met daarop alle twaalf afleveringen van het eerste seizoen, zijn verpakt in een mooie kartonnen digipack. De twee schijfjes bevatten helaas geen extra's, waardoor de prijs van twintig euro iets aan de hoge kant is. Voor de fans zeker de moeite waard, dan hoeven ze niet te wachten tot oktober; dan begint namelijk het tweede seizoen bij Net5.

Label: NRGYMusic Releasedatum: 22 april 2008 Kijkwijzer: Waardering film: Waardering extra's: n.v.t.