DVD: Dirty Dancing 20th Anniversary

Chantal (rocha01)
Een jubileum hoort gevierd te worden. Zo dachten de makers van de jaren tachtig hit Dirty Dancing er ook over en zij brachten 20 jaar na dato een speciale collector's editie uit: Dirty Dancing 20th Anniversary. Een dubbel-dvd keurig opgeborgen in een kartonnen box, zoals het speciale edities betaamd. Allereerst en bovenal is er natuurlijk de film, het liefdesverhaal tussen Frances 'Baby' Houseman (Jennifer Grey) en Johnny Castle (Patrick Swayze). Een romance die zich afspeelt in de jaren zestig. Vol sensuele blikken, enigszins licht erotische -zeker voor die tijd- beelden en veel, heel veel dans.

Het verhaal
Dirty Dancing speelt zich af in 1963. De ietwat naïeve Frances 'Baby' Houseman gaat met haar ouders en zus naar de Catskills om daar vakantie te vieren in het vakantiepark van Max Kellerman. Het typische geforceerde 'leuke' familie-uitje. Baby voelt zich niet helemaal thuis in het oubollige vakantieoord en gaat op zoek naar vertier. Tijdens die zoektocht komt ze de niet geheel onaantrekkelijke Johnny Castle tegen. Hij is dansinstructeur op het park en geeft vooral les aan overjarige, belegen bejaarde dames. Na één van zijn vele danslessen besluit Baby hem te volgen naar zijn huisje, dat staat in een gedeelte van het vakantiepark waar alle personeelsleden verblijven. Ze leert daar Johnny's danspartner Penny kennen, een rol van Cynthia Rhodes. Dat Johnny niets moet hebben van de rijke Baby lijkt voor zich te spreken. Hij is alleen op het park om geld te verdienen om zo zijn passie te kunnen uitoefenen; dansen. Als dan plots Penny niet in staat is om te dansen en er een wedstrijd op komst is, besluit Johnny het met Baby te proberen. In zeer korte tijd moet hij haar de merengue leren dansen en dan niet op de manier zoals hij dat leert aan de 'oudjes', maar op een sensuele wijze. Het lijkt onvermijdelijk dat Baby tijdens de vele danslessen verliefd wordt op Johnny en dat gebeurt dan ook. Dit zorgt voor de nodige moeilijkheden: voor Baby -haar vader keurt dit totaal af, van de relatie tot het dansen aan toe-, maar ook voor Johnny, want het is not-done een relatie te beginnen met gasten. Zal deze liefde sterker zijn dan al zijn obstakels en problemen? Laten we hier niet omheen draaien, want een spoiler kan je haast niet geven als het gaat om een film die al 20 jaar op de markt is. Ja, de liefde overwint.

Dubbelaar
Op de eerste dvd van deze dubbelaar treffen we natuurlijk de film zelf aan. Het verhaal nog altijd even mooi, sensueel, sexy en vooral voor de dertigers en veertigers onder ons herinneringen oproepend aan de jaren tachtig. Het verhaal is in de basis redelijk tijdloos. Dansen past in elke tijdsgeest en klassenverschillen komen -helaas- ook nog altijd voor. Deze twee pijlers maken dus dat de film ook in het begin van de 21ste eeuw nog altijd kan. De beeldkwaliteit van de film is her en der wat opgepoetst. De scènes komen wat scherper en kleuriger over dan voorheen, al kan dit natuurlijk ook liggen aan de almaar beter wordende televisies zoals lcd schermen. Toch is de film niet te vergelijken met de huidige uitgaven, maar dat hoeft ook eigenlijk niet. Het draagt ook wel bij aan de sfeer van 20 jaar geleden als het allemaal nét niet helemaal scherp en up-to-date is. Er blijft een authentiek element behouden.

Ter ere van het 20-jarig bestaan van de film is er naast de film ook een dvd vol extra's toegevoegd aan deze speciale editie. Naast de bekende 'Deleted Scenes' zijn er een aantal zogeheten 'Extended Scenes' en 'Alternate Scenes' opgenomen. Het geeft weer een andere kijk op het origineel. Op de schijf is ook ruimte gemaakt voor Jerry Orbach, die de vader van Baby in de film speelde. In ruim 6 minuten vind je een kort overzicht van zijn (werkende) leven. De acteur overleed in december 2004 als gevolg van kanker. Hij is niet de enige die een eerbetoon krijgt. De regisseur van Dirty Dancing, Emile Ardolino, wordt in ruim 13 minuten besproken en geëerd. Hij overleed in 1993. Ook is er ruim 40 seconden aandacht voor de 'Outtakes', de zogenaamde mislukte scènes... wel 40 héle seconden. Het indrukken van het knopje op de afstandsbediening om dit item te starten duurt nagenoeg even lang als het item zelf. Verder zijn er diverse interviews te bekijken en wat muziekvideo's te beluisteren. Jammerlijke misser is dat er op de hoes wat extra's vermeld staan die niet op de dvd's terug te vinden zijn. Zo ontbreekt de vermelde Trivia track en een aangekondigd audiocommentaar van Eleanor Bergstein is ook niet te bespeuren. Jammer dat hier niet even goed naar gekeken is bij het maken van de cover.

Samenvattend
Ondanks deze misser is het toch een behoorlijk complete dvd met extra's geworden. Zeker voor de mensen die de film destijds hebben mogen 'meemaken' een leuke toegift. Tezamen met de eerste schijf spreken we hier over een mooie collector's editie die vooral voor liefhebbers en verzamelaars van speciale uitgaven zeer de moeite waard is.

Nog even het vermelden waard is dat beide dvd's voorafgegaan worden door een trailer voor de musical Dirty Dancing. Een mooie manier om deze te promoten, zullen ze gedacht hebben. Of de musical het succes van de film destijds kan evenaren zal de tijd leren.

Label: Video Film Express Releasedatum: 26 maart 2008 Kijkwijzer:
Waardering film: Waardering extra's: