CD: New Disaster - Last Night Rites

Joost Melis (Pink_Floyd)
De tip van de sluier wordt al gelicht bij het zien van de cover van het album Last Night Rites. Rode rozen worden vergezeld van twee revolvers en een Maria-icoon. Op de achterkant prijken de vier bandleden met tattoos en wat biertjes. Vier quasi-stoere koppen staren je aan te midden van een stapel versterkers, instrumenten, subtiel geplaatste revolvers en een shotgun. Ook het T-shirt van een van de bandleden verraadt hun grootste invloed, juist Guns N' Roses.

In een interview gaf zanger en gitarist van New Disaster, Natchet Taylor, het zelf ook al aan: "I want to play rock-n-roll that's young, dangerous and heavy. I want music to be utterly depraved and beautiful like Guns N' Roses, Rose Tattoo, The Stooges and The Dead Boys." Vanaf de eerste noten en riffs die uit je speakers spatten vervult het viertal heren hun eigen wens. Distortion, snerpende gitaarsolo's, beukende percussie en een grimmige schreeuwstem trappen de deuren in bij de opener 'Cancio'n De Llello'. Up-tempo pubcrawl-rock waarbij je de flessen bier al door de lucht ziet vliegen en mensen over bar getrokken ziet worden. De pompende energie explodeert en agressief klinkende rocksongs vliegen in het rond.

Het album blijft deze energieke lijn volgen en presenteert een negental rauwe, ruige tracks die variëren in lengte van tweeënhalve minuut tot meer dan vijf minuten. Bij elkaar klokt het album in onder de veertig minuten maar dat is geen bezwaar bij deze sneltreinrit vol dynamiet. De muren van gitaar, de stompende drumpartijen en de geraspte vocalen van Natchet zijn de rode draad van het in Austin opgenomen debuutalbum. Zij doen het werk en blijven door hun explosiviteit tot het einde boeien. Producer Andy Johns (Led Zeppelin, Rolling Stones) mixte het geheel af en strooide er nog wat extra rock overheen. Appetite For Destruction meets Raw Power in een splinterbom van old school rock. Lock and load, motherfuckers!

Label: Cargo Records Datum: April 2008 Waardering: