DVD: Hotel Babylon - seizoen 2

Lars (detulp050)
Iedereen die wel eens in een goed hotel heeft overnacht weet dat het een bron is van allerlei verhalen. Met soms wel honderden gasten tegelijk gebeurt er eigenlijk altijd wel wat. Voor Imogen Edwards Jones inspiratie voor het boek Hotel Babylon, welke door de BBC werd gebruikt als bron voor een nieuwe serie. In Hotel Babylon, een serie die zich afspeelt in een prestigieus hotel in Londen, krijg je een kijkje achter de schermen van hotel Babylon. Het eerste seizoen was een vrij groot succes in Groot-Brittannië en werd in Nederland uitgezonden door Net5. De zender zond in 2007 ook het tweede seizoen uit en sinds kort is deze op dvd verkrijgbaar.

De laatste aflevering van het eerste seizoen van Hotel Babylon was de spannendste tot dan toe. Charlie werd neergeschoten en het zag er eventjes niet goed voor hem uit. Gelukkig is Hotel Babylon geen echte dramaserie en Charlie is binnen de kortste keren weer op de been om zijn werk te kunnen hervatten. Het tweede seizoen gaat dan ook gewoon verder waar het eerste stopte. Uiteenlopende gasten houden het personeel flink aan het werk en de kijkers krijgen heel wat bijzondere situaties voorgeschoteld. Zo toont de selectie van een voetbalteam hoe verwend ze zijn en probeert het team de eer van het hotel te redden door de strijd aan te gaan met de crew van een concurrerend hotel. Ook dit seizoen zijn er weer flink wat dramatische wendingen. Zo denkt een Bosnisch kamermeisje dat één van de gasten haar familie heeft vermoord tijdens de Balkanoorlog én dreigen meerdere medewerkers hun baan kwijt te raken door een fusie. Ook is er weer ruimte voor wat vrouwelijk schoon. Zo tippelen er continu allerlei charmante escortdames door het hotel en krijgt Gino het erg warm van zijn blonde sirene die tijdelijk in het hotel verblijft: model Carry Cottan.

Jennifer Ellison komt als Carry Cottan Hotel Babylon opwarmen

Vergeleken met het eerste seizoen is er eigenlijk niet zo heel veel veranderd. In de eerste aflevering van het tweede seizoen maken we kennis met het enige nieuwe karakter in de serie: Luke (Paul Telfer). Hij komt Tony ondersteunen bij zijn werk in de lobby en weet met zijn charmante verschijning al snel indruk te maken op de vrouwelijke gasten. Ook qua verhaallijnen verandert er weinig: de nadruk in de serie ligt op de bijzondere gasten en de algemene sfeer in een luxe hotel als Hotel Babylon. Met name in de laatste aflevering lijkt het hotel op zijn grondvesten te schudden, maar Hotel Babylon is niet zo van de cliffhangers. Nog in de laatste minuten van de aflevering wordt de kijker duidelijk hoe het allemaal afloopt. Het klinkt alsof de serie kwalitatief net zo goed als het eerste, maar dat is niet helemaal waar. De creativiteit qua gasten zakt zeker bij de eerste afleveringen een beetje in, terwijl ook de karakters van de medewerkers wat minder uitgediept worden.

Eyecandy for the ladies: Luke

De release op dvd is vrij kaal. Allereerst bevatten de dvd's namelijk geen extra's, terwijl er bij een serie als deze genoeg leuke features te bedenken zijn. Daarnaast is de release vrij overdreven vormgegeven. De acht afleveringen zijn uitgesmeerd over vier dvd's, die elk in een eigen keepcase zitten. De afleveringen hadden echter ook met gemak op twee schijfjes gepast, die op hun beurt weer in een enkele keepcase verpakt had kunnen worden. Alles voor de verkoopcijfers natuurlijk, want de box ziet er nu zeer uitgebreid uit en dan lijkt dertig euro niet duur. De serie is het in ieder geval waard, maar de release zeker niet.

Label: Just Entertainment Releasedatum: 1 februari 2008 Kijkwijzer: Waardering serie: Waardering extra's: n.v.t.